Geplaatst op 26-7-2005 om 22:46
Ik ben geen psychiater, kan dus enkel uit eigen ervaring spreken. Blijf niet te vele ter plaatse trappelen en denken aan wat je gedurende die jaren had kunnen doen. Je wordt alleen maar gek en geraakt nie verder. Een half jaar gelden werd ADD bij mij vastgesteld. Ik ben 21, als ik dat vroeger had geweten zou mijn leven er heel anders hebben uit gezien. Als ik voor mijn zestiende had geweten dat er zoiets als thuisonderwijs bestond, was ik nooit aan t middelbaar begonnen. Maar ja, "coulda, woulda, shoulda".
Je kunt het ook van de andere kant bekijken. Ik heb vrienden die aan t eind van hun 20 zijn en nu pas zien dat ze hun leven helemaal hebben verpest.
Ik ben helemaal opnieuw begonnen toen ik op mijn zestiende thuis ben gaan studeren. Nu, sinds mijn add-test ben ik anders maar heb mezelf niet verandert, het is gewoon vanzelf gegaan. Ik probeerde niet zo zeer die jaren te vergeten, das gewoon vanzelf gebeurd.
Wat ik wel heb gedaan, is mijn rotjaren gebruikt om ouders van hb-kinderen te helpen. Door mijn ervaringen te delen, zodat ze zouden weten wat echt slecht is en op tijd zouden ingrijpen. Ik denk dat dat me echt geholpen heeft. Dan lijken die rotjaren toch wat nut te hebben gehad en eenmaal ik het uit mijn systeem heb gehaald, zijn de herrineringen vervaagd en kan ik rustig verder leven.
Vroeger was ik iemand die compleet genegeerd werd, altijd ergens in een hoekje, heel verlegen.
Nu ga ik naar 1ste lic, zit in t preasidium als feestleider en die irritante mensen van in t middelbaar, wel, ik ben niet meer kwaad op hen, want ik sta boven hen. Als je er ene tegenkomt, werkend in de GB terwijl je op de unief zit , dan denk ik bij mezelf: wilde ik hier ooit bijhoren?