Geplaatst op 7-12-2005 om 19:46
Samenlevingsvorm en cultuur zijn 2 duidelijk verschillende zaken , ze interageren uiteraard wel met elkaar. Nu samenlevingsvorm , ik zou liever spreken van samenlevingssysteem , het maakt duidelijker dan een samenlevingssysteem we degelijk ontbinden kan , zo is het communisme ooit ontbonden , politieke systemen geven aanleiding tot een bepaald samenlevingssysteem en cultuur is een gezondheidsparameter van dat systeem , hier bedoel ik mee dat als er spanningen op komst zijn je dit het eerste ziet op cultureel gebied .Je kan dan ook een politiek systeem
niet gewoonweg de rug toekeren , wat je wel kan met cultuur .Zo wil ik dit even illustreren met het voorbeeld van de kluizenaar , hij kan zich bijvoorbeeld niet opsluiten en zeggen dat hij de dag van vandaag niets meer met democratie te maken wil hebben , we kan hij zeggen dat het impressionistisch werk op zijn schouw niet meer zijn ideeenwereld weergeeft en hij nu in een expressionistisch denktrant is terrechtgekomen , dewelke op termijn zou kunne drukken op het democratische gedachtegoed , het is idd bijzonder gevat verwoord door stropken ' cultuur is een aggregaat , gewoon de nagel op de kop in de huidige discussie , verder lijkt me je mening goed bedoeld ( de grondgedachte is er zeker wel )maar verkeerdelijk verwoord door de termenverwarring die je maakt.
@ denise , mooi dat je op jou leeftijd dergelijk onderwerp aandurft

@jurian saai onderwerp ? 1 van de betere dat ik hier ooit op het forum zag , trouwens, is jou sex topic zoveel boeiender dan?