Geplaatst op 17-6-2005 om 13:37
Er bestaan geen feiten alleen interpretaties. (Nietzsche)
Socrates werd door Apollo de wijsste van allemaal genoemd, omdat hij niet meende te weten wat hij niet wist. De enige echte wijsheid van de mens is niet menen te weten wat men niet weet. (uit een latijnse tekst over Socrates) Lijkt minder relevant maar ik vind het wel mooi.
Mijn mening is dat er zoveel werelden zijn als er mensen zijn, omdat er evenveel verschillend interpretaties zijn van die wereld en nog veel meer mogelijke interpretaties ... Aldus is er geen objectiviteit in het algemeen, wel kan het geen kwaad objectief te kijken naar iets in plaats van op voorhand te oordelen, en dus even wachten met je subjectieve oordeel over wat dan ook ...
Je moet je wel ergens aan "vastklampen" en dus een aantal zaken beschouwen als al dan niet objectieve feiten, zo is het bijvoorbeeld een feit dat wij een auto auto noemen, en dat is volgens mijn zeer(ik wilde "niet subjectief" zeggen, maar deed een freudiaansachtige vertyping :p) subjectief gekleurd, wel schuilt er subjectiviteit in het feit dat het taalafhankelijk is
In een discussie heb je voor mij een oject, daar waar je over praat, en dan een subjectieve kijk van dat onderwerp, dus je mening erover, beide kunnen veranderen tijdens die discussie, dus de objectieve gegevens en de subjectieve kijk erop evolueren gedurende de discussie of de tijd die voorbijgaat,
zodoende staaat niks vast en is alles maar een tijdelijke ervaring, een onderdeel van het moment waarin je leeft, omdat we niet zouden leven als het onmomgelijk was zichzelf volgens een aantal zaken te situeren, zoals je jezelf situeert naast een muur en niet in de muur en dat vaststaat dat je niet door de muur kan om maar een voorbeeld te noemen