Geplaatst op 28-1-2004 om 20:49
Hoi! Ik hoop dat een beetje een duidelijk antwoord kan geven op je vragen:
Ik heb nu wel vrienden, maar aan het einde van het (school)jaar hadden m'n "oude vriendinnen" me in de steek gelaten en gingen me negeren. Later bleek dat 1 "vriendin" de ander had verteld dat ik allemaal dingen over haar had geroddeld, de 3e "vriendin" wilde neutraal blijven en heeft mij toen niets verteld over het plan dat zij mij gingen lozen.
Ik denk dat ik me dit minder of anders zou hebben aangetrokken als ik niet hoogbegaafd geweest was. Ik zou dat waarschijnlijk minder erover hebben nagedacht en nieuwe vriendinnen zijn gaan zoeken. Ik heb er heel veel moeite mee gehad om dit uit m'n hoofd te zetten en ik denk dat het ook niet was gelukt als ik niet net vakantie had; dus alle tijd om erover te denken en te proberen het "af te ronden".
Aan het begin van het schooljaar kwam er een nieuw groepje bij ons in de klas (die oude vriendinnen zitten nog bij me in de klas). Toen heb ik er wel veel moeite mee gehad om me niet kritisch op te stellen, m'n mening niet t? snel uiten enzo, zodat ik met hen kon omgaan zonder hen te bekritiseren.
Bij mij is hoogbegaafdheid dus een negatief ding bij vriendschap.
Tot vrienden reken ik iemand waarmee ik goed kan praten, zowel gezellig als discussi?ren. Tja... het is best lastig die vraag te beantwoorden. Maar ik weet wel zeker dat ik niet snel iemand tot een vriend reken. Ik kan met m'n vriend(in) alles delen. Maar aan de andere kant hoef ik haar niet altijd te zien.
Omdat ik 1 van die "oude vriendinnen" tot een ?chte vriendin rekende was dat hele gedoe voor mij gewoon echt onverwacht en had ik er niet eens bij nagedacht dat ze me wel eens weg zou willen hebben.
Op je laatste vraag kan ik voor mij zeker beantwoorden: Ja! Met die vriendschap die vorig jaar is stukgelopen heb ik geleerd dat ik heel anders over vriendschappen denk dan andere kinderen. Ik ben het dus met je eens, omdat ik veel meer waarde hecht aan vriendschappen dat anderen. En omdat ik het minder belangrijk vind om iedere week "gezellig" iets met z'n allen te doen dan anderen. Ik houd niet zo van die nepgezellige verplichtingen. Ik vind het leuker om af en toe iets echt leuks met elkaar te doen.
Zoals je hier kan lezen overdenk ik de definitie van vriendschap redelijk veel, ik denk dat dat het mij wel moeilijker maakt als ik vrienden wil maken. Nu ik heb geleerd om m?n definitie van vriendschap iets toegankelijker te maken, merk ik dat het vrienden maken ook een stuk beter gaat.