Geplaatst op 11-6-2005 om 22:17
What can I say more? Ik denk dat jij in je uiteenzetting bijna alles hebt gezegd wat te zeggen valt. Wat me opvalt dat je de feiten opsomt. Falen is mensenlijk, besffen van het beeld falen=accepteren van het falen, het zijn onomstootbare feiten, die niemand kan weerleggen vanuit empirisch oogpunt.
Maar goed, dan maar even ingaan, op je vragen
Quote van Alwin:
Dus welk geluk is voor eeuwig? Ik denk dat het hem ligt in het plezier hebben in dingen, waar je ook bent, waar je ook staat. Game Over in een spelletje is verre van erg als je het spelletje zelf leuk vindt. Wat als het een oneindig leuk spelletje was? Hoe ziet deze eruit?
Ik denk dat er zeker zoiets bestaat als eeuwig geluk. Maar misschien is het vreugde hebben in iets, het plezier hebben, zoals jij zegt, al genoeg om als zijnde geluk te defini?ren. Het plezier hebben in iets, is denk ik iets dat je gangs je leven meemaakt. Er zal altijd en elke dag wel iets zijn dat je tevreden stemt, ik geloof niet dat er een dag voorbij kan gaan zonder positiviteit, allen denk ik dat die positiviteit ongemekt aan je voorbij kan gaan, maar dat gaat over de ontvankelijkheid van je geest op het moment van de, wat als vreugdevolle en positieve situatie moet doorgaan, voor de positiviteit.
Vergelijken we het leven dan met een computerspelletje (als vind ik dat nogal oneerbiedig, maar ach, als je het over spelletjs wilt hebben). Een oneindig leuk leven, is niet meer zo leuk. Het leven kan, in mijn optiek, alleen maar leuk zijn omdat er ook dingen zin die niet leuk zijn, en dat er altijd valkuilen zullen zijn (het gewond raken in het spelletje, het energie verliezen, etc.). Het weten dat er ook een einde komt aan het leven, zal zeker de vreugde ervoor en de positivitiet ervan voordelig be?nvloeden. Waarmee ik maar wil zggen, een computerspelletje die eeuwig leuk is, en waar geen Game Over aan te pas komt, is minder leuk dan een computerspelltje die leuk is maar waarin je ook kan 'falen'. Het leven dat altijd leuk is, dat alleen maar om het opstaan draait, en niet om het vallen, is helemaal niet leuk. Het zijn de strubbelingen van het leven, die de goede momenten en het slagen in iets versterken in hun kracht en dus het gevoel van vreugde voor jou versterken.
Gr.