Geplaatst op 26-6-2005 om 22:11
Quote van jurian:
Exact. We zijn gaan denken dat, buiten 'oorzaken' die een mens tot zijn daden bewegen, er een moraal is waarop we iemand wel of niet kunnen afkeuren. De seriemoordenaar met de perfecte jeugd vinden we meer schuldig aan zijn daad dan de seriemoordenaar die een jeugd vol mishandelingen heeft gekent. Maar dit slaat eigenlijk nergens op, is mijn mening. Met het voorbeeld van de glazen bol heb ik getracht aan te geven dat men ook geen controle heeft over zijn 'moraal' , dat kweek je ook slechts aan de hand van ervaringen en genetiek. Met de wetenschap van een toekomstig slechte daad van jezelf, kun je nog zo subversief en ethisch verantwoord kunt handelen, maar het zal theoretisch geen uitwerking hebben op de schuldvraag hetgeen de morele insteek irrelevant maakt. Je handelt slechts naar wat in je opkomt, maar binnen al die keuzes die met deze handelingen gemoeid zijn, kom je simpelweg uit bij een bepaalde daad.
Nietzsche beweert hetzelfde in "genealogie van de moraal"
volgens hem zouden mensen dus die ik die verantwoordelijk is of schuldig, daar gaat het niet om, van de moord als object beschouwen om die als verantwoordelijk te kunnen bestempelen, omdat er wel iemand moet beschuldigd worden van de kwade daad, zodat de mensen zich daarvoor zouden kunnen behoeden, en niet onder ogen zien dat zij werkelijk zwak zijn en niet die andere sterk, een soort systeem om zich staande te houden
Alleen gebruikt hij een beeldspraak met een jachtdier en lammetjes, de zwakke lammetjes betempelen dus dat object, het "zijn" of de "ziel" van het jachtdier, als slecht, alsof deze een keuze heeft gemaakt, maar net als jij beweert hij dat er geen keuze wordt gemaakt, dat alles wat geldt is wat er gebeurd en als ik dan goed begrijp bestaat zelfs die ik niet, is er alleen de HANDELING of het gebeuren ...
De wetgeving enzo en die schuld zou dan gewoon een middel zijn om handelingen te reguleren ?
Die schuld is, of ik voel me als bevrijd en dus was, hoop ik, nogal hard ingemetseld bij mezelf
Geen betere manier om onschuldig te pleiten
sorry voor mijn onbegrip