Geplaatst op 8-6-2005 om 11:30
Het denken van de mens, is mij inziens, w?l be?nvloedbaar, alleen de wil niet. Maar waar het denken dat verband houdt met de wil stopt, stopt niet de wil op zich. De vrije wil, of hoe je het noemt, staat los van het vermogen tot denken. Iemand anders kan je handelen be?nvloeden, door je van gedachten te laten veranderen. Een ander is in staat jouw manier van denken te veranderen, en de inhoud van die gedachten, waarmee hij/zij indirect jouw handelen verandert. Het veranderen van je denken komt voor het veranderen van je handelen. De wil of het verlangen tot dat handelen, blijft echter.
Ik illustreer met een voorbeeld:
Stel, iemand wil zelfmoord plegen.
De handeling van A: van een flatgebouw afspringen
De gedachten/het denken van A: was ik maar dood
Het verlangen/de wil van A: ik wil dood
B ziet dat A op het punt staat een handeling te verrichten
registratie van B: A wil zelfmoord plegen
reactie van B: ik ga A op andere gedachten brengen en helpen
actie van B: A proberen op anderen gedachten te brengen.
Okee, misschien onwaarschijnlijk, maar laat ons nu aannemen, dat de neiging tot zelfmoord van A in een impuls was. B brengt A op anderen gedachten door hem te helpen en met hem te praten. A is op anderen gedachten gebracht, en zijn denken ik veranderd. Desondanks blijft de wil om dood te zijn.
De vrije wil van A, zit hem in deze situatie dus, dat A ten alle tijden zijn verlangen kan realiseren, wanneer niemand anders hem daarin belemmerd. Bij een tweede zelfmoordpoging kan het zijn dat er weer iemand hem op andere gedachten brengt, en zijn handeling dus niet tot uiting komt. Het verlangen blijft echter, en zijn vrije wil, laat het dus toe om de derde poging, zonder dat iemand hem belet, w?l zelfmoord te plegen.
De vrije wil van een persoon, is onafhankeliijk en niet be?nvloedbaar, de vrije wil, is de vrijheid van het individu.
Gr.
Denise