Geplaatst op 3-6-2005 om 09:42
Ik denk inderdaad dat er niet zoiets bestaatals altru?sme in zijn pure vorm. Dit alles omdat, zelfs degene die beweert dat hij altru?sme IS, hierin belemmerd wordt door een menselijk soort van ego?sme.Voor sommige mensen is het inderdaad ook zo dat het anderen helpen/voor anderen leven, maakt dat ze zelf gelukkig leven, ik denk alleen dat dat iets is wat ze zichzelf voorhouden. Het feit dat je altijd en voor iedereen klaar staat kan niet anders dan vermoeiend en aftakelend zijn voor jezelf.
Quote van stropken:
"middels altru?sme eigenen mensen zichzelf status toe, wat hen een betere kans op voortplanting geeft"
Ik geef hem daarin gelijk, door altru?sme, verkrijg je als mens een bepaalde status, en vaak ook hoog aanzien van de tweede partij, de 'vragende' partij, of de partij waaraan jij 'geeft'. Ik weet niet of het echt zo is dat het voor anderen leven de kans op voortplanting vergroot, ik denk eerder dat het je sociale omgeving vergroot en de genegenheid van anderen mensen, en dat daaruit voortkomt dat je kans op voortplanten vergroot wordt.
Quote van stropken:
"altru?sme wordt meestal gevolgd door een tegenprestatie van de geholpen partij".
Daar ben ik het deels mee eens, altru?sme KAN gevolgd worden door een tegenprestatie van de andere partij, maar het probleem van altru?stische mensen, is dat zijn veel 'geven', maar er weinig voor terugkrijgen. Maar zij beweren ondertussen wel dat zij daar geen behoeft aan hebben, en dat ook niet van anderen verwachten. Maar geen mens, kan altijd maar 'geven' zonder ongelukkig te worden.
We verwachten indirect altijd een tegenprestatie, ookal spreken we die niet uit. Als je iemand liefde geeft, verwacht je liefde terug, als je iemand onderdak biedt, verwacht je dat deze minstens, dank je wel zegt en ga zo maar verder. Het is makkelijk als er inderdaad een tegenprestatie volgt, want daarmee krik jij je zelfvertrouwen weer op, en ben je gestegen in aanzien bij de andere partij.
Altru?sme blijft het voor anderen leven, om zelf een zo goed mogelijk leven te leven, ik vind altru?sme in het algemeen, zeer negatief, want in veel gevallen bereik je er niet mee wat je wilt, en daarnaast, als bekend wordt dat jij altijd voor anderen klaarstaat, zal men gebruik maken van dat gedrag, waarmee je overstelpt zal worden, door 'vragen' naar aandacht en genegenheid van jou kant, en het zijn die mensen die 'vragen', die je vervolgens niets meer terug 'geven'. En jammer genoeg is de 'vragende' partij in meerderheid.