Geplaatst op 30-5-2005 om 23:54
Quote van ratio:
Ik vind dat als je met je leven speelt of zelfs met andermans leven,je niet met kunst bezig bent.Kunst is een esthetisch beleven en als je dood bent is de estetica ook dood,met de daaraan verbonden kunst.
Ik vind dat geval met die man in het bad meer een truc voor choogelaars.Hoe noemen we dat ook weer?Mensen voor het lapje houden.Trek het lapje weg en floep ,daar staat een paar i.p.v. een koe.
Ook kun je het een stunt noemen,zoals bv moterrijders die over een grote kloof willen springen met hun motor.
Nou daar ga je toch redelijk de mist in. Veel kunst wordt namelijk pas na het overlijden van de artiest van enige waarde. Kunst is eeuwig... het enige wat het eeuwige karakter van kunst in de weg staat zijn de fysiche dragers die jammer genoeg niet bestand zijn tegen de tand des tijds. Dat betekent natuurlijk niet dat elk schilderij kunst is. Kunst is, voor mij, alles wat door de mens geschapen is in een poging schoonheid weer te geven of een boodschap over te dragen. Dan bedoel ik natuurlijk niet dat een communicatieproces kunst is... Een 2e vereiste is namelijk dat de boodschap in het object vervat het onderwerp van een interpretatie kan zijn.
Kortom: kunst is een poging om schoonheid weer te geven, of een poging om een polysemische boodschap naar de kijker, lezer, luisteraar over te brengen.
Het wagen van je leven in naam van de kunst... Tja, je leven wagen is wel een sterke boodschap en bovendien multi-interpretabel. Dus eigenlijk zou ik als slaaf van mn eigen definitie wel van kunst moeten gewagen. Maar gelukkig heb ik een ander aspect in mn definitie, zijnde het cre?ren. Deze gek schept niets dus is het geen kunst. Oef!