Geplaatst op 22-5-2005 om 23:56
Zelf kan ik echt genieten van een avondje songfestival. De spanning, het internationale sfeertje, de kitch,...en de liedjes die ook steeds moderner worden. (Ik hou zelf wel van een tikkeltje electronica, zolang het maar niet overdreven is. Als je 10 jaar teruggaat werd er ook nog gezongen met begeleiding van een klassiek symfonisch orkest, en dat was voor de Noorse inzending toch niet zo welkom geweest dit jaar

) Maar inderdaad, het grote probleem, de beste inzendingen winnen nooit.
Vele mensen denken dat Eurosong een soort immi-feestje wordt; dat de stemmers vooral emi/(respectievelijk)immi-granten zijn, die lekker sportief massaal voor hun vaderland gaan stemmen. (Getuige de reuzepunten die Turkije steevast krijgt van Duitsland, en ja, er wonen dan ook 2 miljoen Turken bij onze oosterburen, zelf 80 miljoen inwoners rijk.)
Ik durf er mij echt niet over uit te spreken, discriminatie is zo al erg genoeg, maar goed, als je dan achter je TV-scherm zat te smachten naar hogere getalletjes voor de Noorse en Moldavische inzending, zoals bij mij het geval was....mmm

dan wist je het toch ook niet meer, ze.
Die halve finales vind ik ook wel leuk, zo moeten de kleine landjes niet meer op de toppen van hun tenen lopen.
Vraagje voor de andere belgen: -vinden jullie ook niet dat het nu toch wel hoog tijd wordt dat de VRT (VlaamseTV) en de RTBF (Waalse TV)
s?men op zoek gaan naar de eurosongkandidaten? Laat die communautaire geschillen voor wat ze zijn, ze zijn toch al niet cultureel, en als er een volk is dat een mooie synthese kan vormen met de Vlamingen dan zijn het de Walen wel, voor zover ik ze ken.
Enfin, het is gewoon zielig, twee zo gelijke partijen die dan telkens weer een jaar moeten overslaan tot ze weer wat in de pap te brokken hebben...Laat ons toch stoppen met die flauwe kul! Dan maken we gewoon een nieuw, extra kitscherig

2- of 3talig TV-programmaatje.
Zo kunnen de presentatoren van beide kanten eens lekker pronken met hun talenkennis, en dan gaan we elkaar ook eens gezellig :p interregionaal opflirten, zoals dat het echte Eurosong-gebeuren betaamt!