Geplaatst op 23-6-2005 om 09:06
Waarom slapen mensen? Als je niet slaapt ben je moe, dus slaap je omdat je moe bent. Als je moe bent zou je dus moeten inslapen. Bij lichtval weet je lichaam dat slapenstijd nadert.
Een lichaam heeft een biologische klok. Als je telkens op hetzelfde uur opstaat, wordt je stilletjes aan automatisch moe op het moment dat je moet gaan slapen om tijd genoeg te hebben om te slapen en op dat uur uitgeslapen te zijn. (ik wordt regelmatig 10-20min voor mijn wekker wakker)
Slaap je te veel wordt je biologische klok ook ontregeld. Als ik 's namiddags slaap, ben ik volledig in de war, omdat ik anders nooit slaap 's namiddags. Dus regelmaat is nog eens de boodschap.
Je denkt gewoon omdat je wakker bent. Dan zit je hersenen in een bepaalde bewustedenkgolflengte. Ga je slapen verandert die golflengte naar een eerder onbewuste. [size=1](ik merk het soms dat ik even precies verdwijn, dus bijna in slaapval, dan plotseling weer wakker wordt, en dan even terugdenk, en dan herinner ik me heeele rare gedachten die nergens iets mee te maken hebben, gedachten dus die ik dacht in die andere onbewuste golflengte, waarin gegevens of wat dan ook op een geheel andere manier verwerkt worden)[/size]
Als je slaapt stop je met denken. Als je niet moe bent kan je niet slapen en dus niet stoppen met denken.
In andere termen zorg ervoor dat je lichaam mentaal en fysiek, niet tot in het extreme, maar uitgeput raken naar de avond toe. Maar als je bijvoorbeeld te veel aan sport doet, vooral voor het slapengaan, is je lichaam nogal opgehitst en van je niet zo goed in slaap.
Maar wees actief wakker overdag opdat je 's nachts passief kunt slapen.
Het humeur is ook van belang. Als je ontzettend vrolijk bent of ontzettend triestig val je moeilijk in slaap. Tenzij je heel moe bent, dan lukt het nog wel.
Dus moet je kunnen je humeur zo "regelen" dat je kunt slapen, of toch proberen want ik weet dat dat regelen niet altijd gaat zoals bij een radiozender regelen...
Voeding heeft ook een invloed. Massa's informatie te vinden over de invloed van voeding op de slaap of de mogendheid in te slapen.
Een laatste vraag is waarom mannen altijd in slaap vallen als een blok na sex en vrouwen barsten van de energie ?