Geplaatst op 19-5-2005 om 09:00
Als ik de stelling van wittgenstein positief benader(wat ik trouwens altijd met alles doe),wil ik niet zeggen dat ik hem nu dierect een idealist vind,want dat is zo,n zwaar beladen woord,waar men in de vorige eeuw ook al is ingetuimeld. Maar toch : Als ik de mogelijkheden om de situatie van de mensheid te verbeteren ergens vandaan wil halen ,kom ik toch steeds weer bij Wittgenstein terecht.De mens zal toch de moeite moeten nemen om zich in andere culturen te verdiepen,omdat ,als wij de mensheid willen verheffen,eerst de taalbarri?rre overbrucht moet worden om nog maar niet te spreken van cultuurverschillen overbruggen.We hebben nog een lange weg te gaan,maar ik geloof wel dat het mogelijk is toch,o.a, dankzij Wittgenstein.
Ik weet wel dat de meeste filosofen niet zo blij zijn met zijn stelling,want je kunt er zo weinig mee.Maar ik vind nu juist door alles te ver??nvoudigen eerst,schep je duidelijkheid.Dan vallen in ieder geval diegenen af die omwille van hun naam en hun verdienste, dikke boeken schrijven die door niemand gelezen worden en als ze al gelezen worden,niet begrepen worden omdat het vaak kant nog wal raakt.Dat soort dingen moeten we maar aan politici overlaten.