Geplaatst op 10-1-2006 om 22:23
Een zelfaangeleerde "techniek" die mij erg geholpen heeft niemand als beter of slechter te zien/behandelen, maar als anders.
Door mezelf en anderen als anders te betitelen (leidend tot reacties van anderen dat dat arrogant was) heb ik meer zelfvertrouwen gekregen.
Waar je hierbij voor moet waken is je niet zo anders te voelen dat je je distantieert van de wereld.
Wat ook helpt is als je eenmaal achter je sterke kanten bent gekomen, een manier te zoeken deze ook daadwerkelijk toe te kunnen passen.
Zelf heeft het mij heel veel zekerheid gegeven door andere te helpen/raad te geven. Dat ik dit goed kon ben ik achtergekomen doordat ik merkte dat ik altijd snel ergens een antwoord op had, en hierin vaak gelijk had.
Mede door de "diagnose" hoogbegaafd en bij mij de ECHTE diagnose Asperger, weet je dat je een aantal kenmerken standaard in huis hebt, tevens helpt goed luisteren naar je omgeving over je kwaliteiten.
Op het moment dat je al je kwaliteiten onder ogen ziet, weet wat je ermee kan doen, en het beste geval ook DOET, dan voel je je uit mijn ervaring een stuk zekerder.