Geplaatst op 1-6-2005 om 06:19
Quote van stropken:
Wat je zegt klopt allemaal Jurian. Maar al die zaken die ik vooropstelde middels de invoering van een grondwet te pogen bereiken is een beetje het vel van de beer verkopen voor hij geschoten is.
De grondwet is ook niet het ultieme antwoord op de ondoorzichtigte structuren en administratieve inefficientie, maar dit laat onverlet dat de grondwet een positieve invloed heeft op deze problemen en daardoor juist eerder een reden is om voor ipv tegen te stemmen
Quote van stropken:
Ten tweede vind ik dat de culturele verschillen tussen de lidstaten op dit ogenblik eigenlijk nog te groot zijn. Je zit met staten waar nog geen 2 decennia terug autoritaire linkse regimes de plak zwaaien. Die krijgen terecht de kans zich verder te ontwikkelen binnen de Europese Gemeenschap, maar een gezamenlijke grondwet vind ik vooralsnog een brug te ver.
De landen waarop jij doelt met de nog niet geheel opgetrokken communistische kruitdampen hebben meestens zichzelf bevrijd van deze politieke opnderdrukking, ingegeven door het positieve eenwordingsproces dat hun westerse buren tentoon spreidde. Betreffende landen zouden hiervoor best wat meer krediet mogen krijgen, temeer ze geen dreiging meer vomen itt hun vroegere regimes, met alle wapenwedlopen van dien.
Quote van stropken:
Ten derde is de bekendheid die door de polemiek rond de grondwet over de bevoegdheden werd bereikt enorm oppervlakkig. Hoeveel mensen weten volgens jou van de primauteit van internationale rechtsregels en welke regels dat zoal allemaal zijn? Er is onder de inwoners van de Unie, volgens mij, een te klein supranationaal gevoel van identiteit om een grondwet in te voeren.
Klopt, maar zoiets kost simpelweg tijd en mijn visie is dat de beste manier om de burger eigen te maken met regels en bevoegdheden op europees niveau hen deze te laten ondervinden door ratificatie van afspraken. Of ben je voor een reclamecampagne ofzo?
Quote van stropken:
Ik wil hiermee natuurlijk niet het kind met het badwater weggooien. Veel bepalingen in de grondwet zijn prima, alleen stel ik me luidop de vraag of dat meteen zo definitief moet allemaal. Want dat is een grondwet wel natuurlijk... Grondwetswijzigingen met een parlement van die omvang zullen niet van de poes zijn.
Kinderen moet je nooit weggooien

Is dat Belgisch?

In principe zijn de 2700 pagina's aan verdragen net zo bindend, en daarbij komt dat de beginselen van een grondwet dusdanig algemeen zijn en wenselijk dat ik niet verwacht dat Nederland over 30 jaar anders denkt over bijv. vrouwenhandel

Mocht dat wel zo zijn, is dat nu juist een reden om nu onmiddelijk voor te stemmen!