Geplaatst op 15-6-2004 om 12:09
Ik ben van mening dat wij (?l? het leven op aarde, of anywhere else) gewoon met toeval is ontstaan. Ik hoor aan alle kanten (vooral religeuze) : "dat kan niet, de kans is te klein enzo. Als je een van de oneindig vele variabelen verandert zouden we niet bestaan hebben, dus is er een god (in wat voor een vorm dan ook)" Ik denk dat wij eigenlijk gewoon de uitkomst zijn van ??n van die oneindig veel variabelen. Wie zegt dat als iets anders bewaarheidt was, dat er dan niet een ander wezen (fysiek zoals wij het kennen of in wat voor een vorm dan ook) was dat zich dezelfde vraag stelde als wij nu doen?
Verder om even te benadrukken hoe "zinvol" het leven is, jullie gaan uiteindelijk allemaal dood. Of je in god gelooft of niet je gaat dood. Ik ben van mening dat je dan gewoon weg bent, foetsie. Niets wat je doet is van belang, mischien op aardse schaal, of mischien nog wel groter. Uiteindelijk kom je namelijk altijd op een punt waar het niet uitmaakt wat jij gedaan hebt met je leven. Bijvoorbeeld: John f kennedy is waarschijnlijk vermoord omdat de dader "The catcher in the rye" heeft gelezen (vet boek). Je zou kunnen zeggen, die schrijfer heeft invloed gehad op de moord en daardoor invloed op de verkiezingen, en dat heeft weer invloed gehad op de wereldvrede, waardoor we er uiteindelijk nog zijn (bijvoorbeeld dus). Je kunt dit eigenlijk (mocht je alles kennis bezitten) zo ver doortrekken als je wil Totdat je op 1 punt uitkomt, en dat is even ter verduidelijking niet iets wat ooit kan bestaan (naar mijn mening) maar alleen bestaat in gedachten: Het totale niets. Waar er geen energie is is, gewoon helemaal niets. Je moet dit zien als het einde van de rit, het punt waarop niets invloed kan hebben, omdat het er simpelweg niet is. Zo kun je dus zeggen dat alles wat gedaan wordt, of gedaan zal worden uiteindelijk geen effect heeft alleen op het geen wat er bestaat of zal bestaan. Als je uit het perspectief "niets" kijkt naar alles wat er nu bestaat (incl. god en noem maar op) en je denk ALLES weg (bijvoorbeeld het universum ontploft, whatever) dan heeft uiteindelijk niets eigenlijk nut gehad..
grtz