Geplaatst op 26-6-2005 om 21:55
Quote van Xiu:
Een persoon zonder inlevingsvermogen kan wel handelen alsof deze inlevingsvermogen heeft. Je leert uit ervaring wat mensen goed of slecht vinden en je kan daarnaar handelen. Daarom heeft deze nog geen inlevingsvermogen maar je kan je wel serieus mispakken.
Anders je kan wel doen bij een ander wat je niet graag hebt dat ze bij jouw doen, maar dan heb je achteraf niets meer te zeggen.
Dat is dan volgens mij wat op je geweten ligt, te weten dat je iets hebt gedaan waarvan je zelf niet wilt dat het bij jou wordt gedaan en moet je ook leven met de wetenschap dat die persoon het je evengoed zou kunnen terugdoen.
Kan je daar nu iets aan doen aan wat je op je geweten hebt liggen, kan je het op de een of andere manier sussen, of moet maar zorgen dat het nooit meer opnieuw gebeurt ?
Ik zou zeggen dat de subtiliteit zit in het weten of niet weten van wat iemand wel of niet wilt dat je doet. Door communicatie kom je dat altijd wel te weten tenzij je niet kan begrijpen.
je hebt last van je geweten als je weet dat je iets hebt gedaan dat je niet wilde doen (iets dat je moreel bestempelt als slecht),
zolang je actief bezig bent denk je niet na over voorbije handelingen en heb je geen last van je geweten, alleen maar van die handelingen waarvan je de gevolgen op dat moment ondergaat
in passiviteit ga je onder onder het geweten, want dan doe je niets anders dan situaties herinneren, waardoor je wetenschap erover vergroot en dus het geweten groeit en groeit en groeit want hoe langer je nadenkt hoe meer ongewenste gevolgen van je daden je kan bedenken en vooral hoe meer je die gevolgen kan dramatiseren, iets dat volgens mij accumuleert in die zin dat hoe langer je passief blijft hoe meer last je ondervindt van het geweten
doordat je je na verloop van tijd in eenzaamheid of in slechte periodes automatisch gaat afvargen waarom het zo slecht gaat, denk je meteen aan alle mogelijke knooppunten in je leven waar je een andere weg had moeten kiezen om niet in die miserabele situatie te belanden, omdat die keuze toen net de oorzaak is van die miserabele toestand, een toestand die accumuleert naarmate je slechte keuzes blijft maken, waartoe ik het onthouden van kiezen ook reken,(als je iets onthoud iemmers dan zit het in je geheugen, alleen wat in je geheugen zit, wat je dus weet, kan aan je knagen: het zit zelfs in de taal ingemetseld!)