Geplaatst op 20-3-2005 om 21:25
Ik ben er zelf al een tijdje mee bezig en vraag me af of de Nederlandse overheid wel alle gegevens die over het internet en de telefoon e.d. gaan mag aftappen en opslaan. Want hoe zit het met informatie als bankgegevens? Natuurlijk is wat de gemiddelde mens verstuurd niet zo belangrijk voor de overheid maar waarom zou je dan alles opslaan? De omvang van de data die wordt verstuurd is ook niet gering zo'n 50 gigabit per seconde! (dit is ongeveer 2 DVD films) dus dat gaat de internet providers een hoop geld kosten om alles op te slaan.
Den Haag heeft op dit moment al een systeem waarbij opgeslagen word waar een mobiele telefoon is geweest. Dit kan doordat een telefoon verbinding maakt met een zendmast en die dan weer bewaard welke telefoons met die mast in verbinding hebben gestaan. zo'n mast heeft een bereik van een paar kilometer maar dit kan verschillen.
Op de website
http://www.bof.nl/ is het ??n en ander te vinden over het opslaan van gegevens
Even een lijstje over hoe de groottes van het internet verkeer in elkaar zitten want anders raak je als leek in de war van de taal op deze sites.
1 bit is 1 0 of een 1
8 bits vormen samen ??n letter ook wel 1 byte genoemd
1024 bytes zijn 1 kilobyte
1024 kilobytes zijn 1 megabyte en 1024 megabytes zijn 1 gigabyte en ook weer 1024 gigabytes voor 1 terrabyte
op een normale cd gaan 700 megabytes en op een DVD 4,7 gigabyte
50 gigabit is dus 6,25 gigabyte
Let op het verschil tussen bits en bytes!
Wat een hoop vragen in informatie in ??n onderwerp. Toch?
Maar ik ben toch benieuw naar wat jullie ervan vinden
Groetjes
DrieNulZeven