Geplaatst op 17-3-2005 om 20:51
@Alwin: Ik denk dat je dyslexie idd niet als een storende fator mag zien in het systeem van scanning. Daar ben ik het volledig mee eens. De vraag die ik stel is eerder waarom we het zo exact moeten weten? Op dit moment loopt -in Belgi? althans- het verdelen in schoolrichtingen vrij vlot. Ik zal niet ontkennen dat er af en toe fouten gebeuren, of dat mensen resoluut kiezen om iets te gaan studeren waar ze eigenlijk veel te slim voor zijn. Maar dat laatste is in alle geval een vrije keuze.
Je hoort mij niet beweren dat mensen met een IQ van 60 en van 140 bijeen in de klas moeten zitten, maar meestal wijst het zichzelf uit. Hoeveel volwassenen zijn er niet die er plots achter komen dat ze HB zijn? Hadden ze het beter gedaan als ze in een andere klas, bij andere HB-ers hadden gezeten? Wie weet. Niemand kan het ons zeggen. Voor mij apart kan een school voor HB-en zelfs, maar ik zou er dan geen scans aan koppelen. Misschien een algemeen intake gesprek, een IQ test als je enige aanwijzing wilt hebben. Maar ik zou de grens niet op een vast getal plakken om leerlingen toe te laten. Het moeten een combinatie van verschillende dingen zijn die een student toelaat op zo'n school.
En stel dan nog dat je een scan zou hebben, wat is daar dan het gevolg van? Wie zou je er onder laten gaan. Iedereen? En op welke leeftijd? Hoeveel kansen geef je mensen met een iets lager IQ dan? Het is bij mongooltjes (trisomie 21) bewezen dat ze vaak veel meer leren als ze in een stimulerende omgeving zitten dan in het geval dat ze in een omgeving vertoeven die vindt dat ze toch wel niets zullen leren. Misschien dat hetzelfde zou gebeuren als je zo'n scanner gaat gebruiken om IQ te meten: mensen die hoog scoren zullen ongelofelijk veel stimulus krijgen (misschien ook te veel onder druk komen staan?) en het risico zit er in dat er voor mensen met een minder hoog IQ minder moeite wordt gedaan.Misschien is het een doemscenario, ik weet het niet. Maar ik geloof dat de meeste mensen hun weg vinden met de huidige technieken. En er vallen altijd mensen uit de boot, maar dat zijn niet steeds (enkel) HB-en.
(Misschien denk ik er zo over omdat ik niet HB ben en me op mijn tenen getrapt zou voelen?)