Geplaatst op 5-11-2003 om 12:41
Hoi,
mmm, ik hang hier rond omdat ik een scriptie aan het schrijven ben over onderpresteren... Misschien heb je dat onderdeel op dit forum ook gelezen. Vaak komt het voor dat leerlingen die hoogbegaafd zijn niet leren 'leren' op de basisschool. In het voortgezet onderwijs komen ze zichzelf vaak tegen. Wanneer het dan moeilijk wordt en er moet ineens wel geleerd worden dan mist de hoogbegaafde leerling vaak de leereigenschappen.
Hiermee bedoel ik het volgende: Zoals 'normale' mensen bepaalde rekenmanieren in stapjes leren, kan een hoogbegaafde leerling dit soms in een oogopslag zien. De stapjes ontbreken dan in zijn denkwijze. Wanneer het te moeilijk wordt om in een keer te zien, kent de hoogbegaafde leerling deze stapjes niet.
Om met problemen op school af te rekenen zou je iets terug in de stof kunnen gaan en zo deze leerwijzen op kunnen pikken.
Ook kun je het voor jezelf misschien allemaal een beetje plaatsen wanneer je terug kijkt op je eigen basisschool periode. Heb je toen het idee gehad dat je uitdaging kreeg op school of ging het allemaal wel makkelijk. Hoe was je positie in de klas, veel vrienden of meer een einzelganger, kreeg je veel extra werk (omdat de leerkracht dacht dat je iets niet kon), deed je alles goed, perfectionistisch of juist met de minimale inspanning toch een voldoende weten te scoren. Had je het gevoel dat je begrepen werd? Sorry, wil niet de psycholoog uithangen... maar das wat ik lees en misschien kan het jou helpen!
Als ik je verhaal zo lees dan is het allemaal wel heel plotseling dat je dit te weten komt. Voordat ik aan pillen zou beginnen zou ik mezelf toch de tijd geven er even aan te wennen.
Heel veel succes ermee! Nancy