Geplaatst op 22-2-2005 om 20:59
Ik heb nog nooit een beschrijving gelezen, die meer bij mezelf aansloot als deze.
Ik weet niet of het een vorm van altruisme is, misschien ook wel van egoisme.
IK kan er niet tegen als ik mensen verdriet zie hebben, gekweld zijn, gepest worden, noem maar op.
Ik neem deze gevoelens zelf ook over, dus probeer deze mensen te helpen.
In feite help ik mezelf.
Maar vergeleken met de rest van de maatschappij is het idd erg altruistisch, ik kan echte egoisten dan meestal ook niet uitstaan.
Maar wat is er mis mee anderen te helpen, vraag ik mezelf dan af?
Mensen komen ook altijd naar mij toe als ze problemen hebben, terwijl ik niet met een uithangbord of iets dergelijks rondloop *Sharon, voor al uw problemen!*
Instinct misschien?
Wat me wel heel vaak tegenvalt van mensen is dat ze hun egoisme standhouden, tegenover mijn 'altruisme'.
Voor iets, hoort wat... zou je zeggen.
>> Maar ik heb situaties gehad dat ik bevriend raakte met mensen, die me, zodra ze wat hoger op de 'ladder' stonden, met hetzelfde gemak zo weer in de steek lieten.
Eigenlijk was het meestal zo, waardoor ik nogal schichtig tegenover nieuwe mensen sta.
En ook bij mij klopt het, dat samenzijn met andere mensen bij ontzettend vermoeit.
Al die gedachten!
Ik analyseer veel te veel, wil alles onder controle houden.
Want, beredeneer ik, als ik alle beweegredenen van mensen snap, begrijp ik de mensen zelf ook beter en het algemene systeem en dus zou ik mezelf ook makkelijker in dat systeem kunnen passen. Bovendien kom ik dan minder snel voor onaangename verassingen te staan.
Maar.. vorig jaar kwam ik al aardig in de knoei en dit jaar weet ik het helemaal niet bij te benen.
Ik snap pubers niet?!

Ik begrijp de hele schoolsysteem niet, van: Jij bent populair >> dus aardig, want dan kan ik mezelf ook 'omhoog duwen, al is het ten koste van anderen'.
Belachelijk is het!
En ik kan maar niet begrijpen: Waarom?
Waarom doen we in godsnaam zo moeilijk?
Rustig aan zeg, dan komt het vanzelf goed.
Ik kies mijn vrienden liever op interesse-gebied / humor.
>>> En dus pas ik niet in het systeem.
Ik zou natuurlijk kunnen passen, ik ben geen slechte toneelspeler, alleen ik betwijfel of mij dat gelukkiger zal maken.
Maar het probleem is nu, dat ik mensen analyseer, steeds maar weer, maar geen 'waarom' krijg.
Want wat heb ik nu aan het woord 'pubertijd'?
Waardeloos begrip..
Maar ik denk dat dat de reden tot mijn vermoeienis is.. om het niet al te lang te maken *al geloof ik dat het nu toch al te laat is...*
Maar wat vinden jullie van dit dilemma?
Ik ben van plan me te focussen op andere dingen, zodat er minder tijd / ruimte overblijft te analyseren.
Mijn hersenen aan de praat houden dus

Misschien ook een tip voor jullie..
--> ga iets doen wat je boeiend vind, ik ga nu een werkstuk voor economie maken, reuze interessant, ik geloof dat de leraar nog enthousiaster dan mij was >> valt echt aan te raden
Groetjes,
Sharon