Geplaatst op 3-11-2003 om 22:53
Tsja, Jana, dan raak je een gevoelige laten we zeggen quasi-godsdienstige snaar bij mensen. Want het is maar net hoe je denkt dat de wereld in elkaar zit. Ik persoonlijk zie het zo:
Alles is met elkaar verbonden en alles heeft een reden. Daarom vind ik het ook onzin om ergens speciaal voor te gaan bidden of ergens op te hopen, het enigste waar je om kunt vragen is om kracht. En alles wat iemand doet, heeft vele redenen, die wij gelukkig niet allemaal zien. Maar als je daar bij stil staat, zoals mij soms lukt, dan wordt het leven wel een stuk aangenamer, volgens mij.
Anekdote. Ik fietste vanuit school naar huis, zoals elke dag. een oud vrouwtje wenkt me. Ze was op weg naar haar dochter, die had net een dochtertje gekregen, maar ze kon het niet goed vinden. Ze noemde de straat, maar ik wist neit waar die was, ik ben nogal slecht in namen. Toen haalde ze het geboortekaartje tevoorschijn en daar was een klein routebeschrijvinkje op getekend, hoe ze moest lopen nadat ze de bus uit was gestapt. Nou ja, als een hoogbegaafde, laten we zeggen, een wiskundig ingesteld iemand, iets kan, dan is het kaartjes lezen, dus ik kon haar helpen. Ik legde het haar rustig uit en ze was helemaal blij. En toen zei ze het volgende (Remember, dit is zekers een jaar geleden, maar het maakte zoveel indruk op me dat ik het nog weet): "Dom he!" En toen liep ze weg. Ik stapte weer op mijn fiets. Niets gebeurd zou je kunnen zeggen. Maar ik heb over die korte ontmoeting best lang nagedacht. Ik was daar. Zij had hulp nodig, en als er mensen bestaan die hulp mogen krijgen, dan zijn het wel lieve oude vrouwtjes die op een kruispunt om hulp vragen. Ik hielp haar, en zei hielp mij, zonder het te weten. die ene opmerking heeft me echt in de war geschopt. Nou ja, dat is een ander verhaal, hebben jullie niets mee te maken, maar goed, ik wil maar zeggen dat alles samenvalt, niets is zomaar. En doodgaan. Tsja, ieder zijn eigen idee?n, maar het is gewoon een onderdeel van het alles, weer een andere emotie die vanalles doet. Weet ik veel. Nee.
En nee, je bent niet per se ongelukkig als je alleen bent. enkel als je alleen bent terwijl je niet alleen had willen zijn. Duh.