Geplaatst op 13-1-2005 om 10:34
Je hebt het over dat je beseft dat het leven zinloosheid lijkt. We hebben het hier op iequ al vaak over zulke thema's gehad. Het is niet zo dat het leven een welbepaald doel, zin, heeft. Het gaat erom dat je je eigen leven zin geeft. En je zegt dat Jezelf gelukkig maken het enige doel is. Ik kan je hierin geen gelijk geven. Voor sommige mensen is jezelf gelukkig maken een doel in hun leven, velen stellen ook als enig doel gelukkig te willen zijn en blijven, maar voor die mensen is het leven dan wel heel zinvol, aangezien ze hun doel hebben bereikt als ze gelukkig zijn. Jezelf gelukkig maken is wel een doel die je snel tevreden stelt, omdat het een haalbaar doel is, het probleem van de huidige mens is dat ie een doel aan het leven probeert te geven die niet haabaar is/ blijkt te zijn. Ten gevolge daarvan krijgt men een gevoel van zinloosheid."Ik kan ook niets betekenen, dit leven heeft geen zin, waarom zijn we hier eigenlijk als er toch een einde komt" Enzovoorts enzoverder. Maar het gevoel van zinloosheid dat jij bij het leven ervaart is jouw eigen mening, en jij bent de einige die dat kan veranderen. Zoek een doel voor jezelf, een haalbaar doel, geef je eigen leven zin. Misschien is jouw doel niet jezelf gelukkig maken, maar wel je leven zin geven, door te denken ?n te voelen.
Als mensen zeggen dat je een diep persoon bent, kan ik ze daarin denk ik wel gelijk geven, uit je woorden blijkt dat je veel nadenkt. Maar ik ben ook een diep persoon, maar probeer vooral je woorden niet zo'n negatieve bijklank te geven. Misschien ervaar jij de mensheid als misvormd, als verkeerd, en heb je de wereld opgegeven, het is wel jouw leefwereld, jij moet er leven, tussen de mensen die misschien niet altijd zo doordacht handelen. Ik heb zelf ook geen positie beeld over de mensheid (zie Tsunami Zuidoost-Azi?), maar ik laat het mezelf niet verpesten, want daardoor wordt je ??n met de mis?re, dan laat je jouw gevoel gelijkstellen met het gevoel dat je bij de wereld/mensheid hebt. Probeer eens te denken zonder te doemdenken, dat maakt denken nog zoveel interessanter.
Er zijn idd mensen die niet tot hun kern kunnen komen, gewoonweg omdat dat ook niet hun doel is van het leven, heel veel mensen doen niets liever dan de systemen van aan ander volgen, zich laten meevoeren in een opwaartse stroom. Maar is dat fout? In mijn visie is dat geheel juist. Mensen staan vrij hun leven te leven in navolging van een andermans leven. Ookal zijn ze er zich niet van bewust. Dat is hun manier van leven, die ook wij, mogen respecteren. En je hebt ook mensen die niet eens in staat zijn zelf na te denken over de beste levensweg, dan is het toch goed als ze de 'systemen' van een ander kunnen volgen.....
Greetz,
Denise