Geplaatst op 13-1-2005 om 14:17
Zelf heb ik in mijn 'jonge' jaren veel mensen verloren, maar nooit iemand die zo dicht bij me stond als een broer. Ik denk dat het in de meeste gevallen ook makkelijker is om met de dood om te gaan als die ver van je af staat.
Ik denk wel dat die herhaalde confrontatie met de dood een zelfde gevoel heeft gegeven als jij nu hebt: waarom leven we eigenlijk nog als we toch allemaal zo maar kunnen sterven, en ook zullen sterven? wat betekenen mensen voor elkaar?
Voor mij was het heel moeilijk om daar mee om te gaan (ik heb mijn doopmeter verloren toen ik 1 was, maar die heb ik niet gekend, toen ik 4 was is mijn opa gestorven -herinner ik me nog heel goed-, op mijn 11de is mijn doodpeter gestorven waar ik een heel goede relatie mee had, op mijn 12de een neefje waar ik pas nog een week op was gaan babysitten, in dat zelfde jaar zijn ook mijn meme (overgrootmoeder die ik niet zo goed kende) en een ander neefje (slechts een paar dagen oud) overleden. Nog een jaar later is onze buurman overleden (was onze opa, daar we geen grootouders meer hadden). Eens 19 is mijn tante (en vervang meter) overleden).
Jaren heb ik in de knoop gelegen. Op een gegeven moment ging ik zelfs denken dat het mijn schuld was dat die mensen stierven, hoewel ik heel goed wist dat dat niet zo was. Maar het besef dat iedereen op welke leeftijd dan ook zomaar kan doodgaan, maakte het leven op zich ook heel relatief. Ik zag er echt het nut niet van in. Nu trouwens nog niet, maar nu kan ik er wel mee leven.
Hoe je met verdriet om moet gaan? Ik weet het niet. Alleen heb ik ondervonden dat ik beter mijn verdriet toendertijd verwerkt had, dat ik het niet allemaal op een hoopje bijeen had moeten laten komen. Maar als kind sta je daar niet bij stil. Toen ik van mijn peter vertelde op school (6de leerjaar) was er iemand die zei "weer al eentje minder tsjoelalal tsjoelala". Dat onbegrip heeft me heel hard geraakt, en dat heb ik haar ook gezegd. Haar antwoord was dat ze niet goed wist wat ze had moeten zeggen op mijn mededeling. Misschien is dat niet anders bij tieners en volwassenen, weten ze niet altijd hoe te reageren. Mocht je zelf weten wat je zou helpen, misschien moet je dan proberen dat duidelijk te maken aan je omgeving. Al denk ik dat het heel moeilijk zal zijn.
Al de mensen die me nauw aan het hart lagen leven trouwens nog steeds voort in mijn gedachten. En zolang ik die gedachten heb, zijn ze in mijn ogen wel gestorven, maar niet dood.