Geplaatst op 12-1-2005 om 21:07
Okee.. dit wordt een lang verhaal.. waar moet ik beginnnen.
Ik loop al tijden met een idee in mijn hoofd.. ik zal het maar even voorleggen.
Stel.. ergens in de middle of nowhere, zeg maar op een eilandje ergens in de stille oceaan, zet je een nederzetting op. De mensen die er gaan wonen zijn betrouwbare mensen, die daar echt willen wonen en in staat zijn hun mond te houden. Het plan is dat je die nederzetting totaal van de buitenwereld buitensluit. De mensen die eenmaal op dat eiland zitten kunnen er onder geen beding meer af, ze blijven daar tot ze sterven. Net buiten deze nederzetting is een groot 'observatie-centrum' gebouwd. Het doel? Het mooiste zou zijn als, wanneer de allereerste bewoners kinderen hebben gekregen en zelf gestorven zouden zijn, zonder dat de kinderen enig benul hebben van de ''echte maatschappij'. En dat de wetenschappers hun gedrag kunnen gaan observeren. Zijn er leiders? Is er drang naar op onderzoek uit gaan? Worden er goden gevormt? Geloven ze het? Worden er uitvindingen gedaan? Etc.
Ik vraag me af wat voor resulaten dat zal geven. Want in praktijk zou dit natuurlijk nooit zo hebben gelopen.
Maar ik bedacht me dat er weleens vreemde resultaten naar boven zouden kunnen komen. Zo heb ik bijvoorbeeld eens gelezen van een soortgelijk experiment, maar dan in een gevangenis. 12 vrijwilligers *die geen misdaad of wat dan ook gedaan hadden overigens* waren er. En er werden kaartjes getrokken wie er 'gevangenisbewaker' zou worden en wie gevangene. De gevangene moesten in de cellen voor 1 week en de gevangenisbewaker had alle macht over het lot van dit mens. Na 3 dagen deden mensen vreselijke dingen. Gevangenen werden opgedragen de wc schoon te likken (?!) die de gevangenisbewaker zojuist gebruikt had
>>> en dat zijn dan gewone burgers?
*ik bedenk me trouwens dat iets soortgelijks ook in Irak is gebeurt?*
naja.. 2 totaal verschillende onderwerpen eigenlijk.
- Kennen jullie soortgelijke experimenten?
- Wat denk je wat er zou gebeuren op het van de buitenwereld afgesloten eiland?
- Zou zoiets in de praktijk mogelijk kunnen zijn?
- Bedenk je dat dit eiland de aarde is

*

matrix..*...
en je wordt op een dag opgepikt van de aarde en ze vertellen je dat je deel uitmaakte van een experiment etc.
Hoe zou jij reageren?

wel heel veel vragen voor 1 topic he?
tja... als ik eenmaal bezig ben