Geplaatst op 19-1-2005 om 19:55
Hmm, hier herken ik mij best in. Ik wou ook niet zoveel weten over mijn hoogbegaafdheid. Het hoort tenslotte geen probleem te zijn. Maar dat is het in de meeste gevallen die ik zie wel. Nou kom ik uit een gezin met 6 kinderen, ik was de jongste, en we waren allemaal wel aardig pienter, dus ik was geen uitschieter. Daar was ik zelf blij om, je wilt namelijk normaal behandeld worden. En dat is juist precies waar het om gaat denk ik. Die jongen wil zoals iedereen behandeld worden. Ik had precies hetzelfde, maar dan ga je je juist verkeerd aanpassen.
Toen ik op de middelbare school kwam namen mijn ouders ook gelijk maatregelen, en overlegden ook met mijn mentor enzo. Ik zelf wou niet in de spotlights staan, want dan werd je niet normaal behandeld. Want opvallen was voor mij iets negatiefs, terwijl ik er soms toch ook van hou om wel in de spots te staan, maar dat was omdat ik dan iets goeds deed. Omdat ik het vwo deed moest ik naar een andere school, maar daar was mijn persoonlijke begeleiding echt slecht (daar hebben mijn ouders ook niet over hb gehad). Ik heb 2 jaar op die school gezeten, heb heel erg ondergepresteerd, en ben blijven zitten in de 4e. Er was toen voor mij geen 'hoogbegaafdheid' meer, alleen bij vlagen soms, maar ik wou er niet meer aan. Toen...heb ik eens op internet een iq test gedaan, en toen was het toch even schrikken. Toen ging ik ook wel geloven dat ik het wel kon, maar niet deed. Op de school waar ik nu op zit, heb ik de 4e over gedaan. Ook daar hebben mijn ouders niet over mijn hb-heid gehad, en liever wil ik dat ook niet. Er zit ook zo'n raar stempel op hb zijn. Alsof je een wonderkind zou zijn ofzo.
Maar goed. het belangrijkste is denk ik : motivatie terugwinnen. Want die jongen KAN het dus wel, maar WIL het niet. Motivatie kan ik bijvoorbeeld vinden in interessante dingen. School is nou eenmaal niet altijd interressant, maar soms kun je dat wel voor jezelf maken en hoe leuker /interressanterhet wordt, hoe beter ik ga presteren. Het is soms ook wel zo dat als je in een vak niet goed bent, dat je het dan ook wat minder interressant vindt. Als hij misschien eens wel zijn best doet, zal hij zien dat hij het wel kan, en misschien wat meer er aan doen, maar dat hoeft niet.
Het belonen van goed leer werk zat voor mij meestal in prijzingen van ouders, leraar en vrienden, dus ik denk dat materiele beloningen echt niet zullen helpen. Maar als hij van zichzelf geen erkenning krijgt van wat hij kan, zal het lang kunnen duren denk ik.
Een echt goede oplossing weet ik niet

succes ermee