Geplaatst op 10-1-2005 om 20:29
ergernissen, ik heb er wel een paar. De vraag is wat je er mee doet. Ik kan me bijvoorbeeld ergeren aan mensen die in de winkel voor me in de rij staan, en hun portemonai nog moeten zoeken op het moment dat de winkelbediende hen weet te zeggen hoeveel ze moeten betalen. Zelf het ik steeds mijn geld klaar, en meestal nog vrij gepast ook omdat ik het reeds probeer uit te tellen. Maar dat zijn kleine ergernisjes, waar ik me niet wil door laten opjagen. Als ik merk dat ik me aan zo'n dingen nog maar eens erger, dan verzet ik mijn gedachten, of bedenk ik dat ik het soms ook voorheb of ... Ik laat er in alle geval mijn dag niet door verpesten. Dat zou ik veel te veel zonde vinden.
Maar ik denk dat je eigen stemming ook meetelt, evenals het aantal ergernissen dat je reeds hebt moeten slikken op een bepaald moment. Als ik een rothumeur heb, als iedereen me heel de dag reeds tegensteek, dan heb ik niet veel nodig om inderdaad eens kwaad of verdrietig te worden (ja soms wordt ik verdrietig van ergernissen). Dan moet het er gewoon even op een of andere manier uit. Als ik dat niet doe, dan wordt ik vlijmscherp. Ik maak opmerkingen die net over het randje zijn, of ik doe dingen die je beter niet doet (of die ik anders niet zou doen). Dus als ik me te veel erger, dan probeer ik daar wel een uitlaatklep voor te vinden. Even mokken op mijn kamer, wenen, tekenen, gaan lopen, ... En dan kan ik er weer een beetje tegen.
Waaraan ik me erger in grote lijnen:
1 aan mensen die totaal anders redeneren als ik, zonder dat ze hun redenering kunnen onderbouwen (mensen die dat wel kunnen, stimuleren me net)
2 mensen die dezelfde slechte kenmerken hebben als ik (dingen die me bij mezelf ergeren, waardoor ik het erg vind er mee geconfronteerd te worden bij een ander)
3 ondoordachte impulsiviteit (dat gaat er bij mij echt niet in)
4 mensen die het altijd beter weten (cfr 2?)
5 mensen die hun beloftes of afspraken helemaal niet nakomen
Wil dit zeggen dat ik mijn leven laat vergallen? Absoluut niet. Ik denk dat een mens zich af en toe moet ergeren. Als je de moeite doet om er bij stil te staan, dan kan je veel van jezelf leren. Mocht iedereen hetzelfde zijn en/of mochten er geen ergernissen zijn, we zouden de adrenaline missen. Je moet alleen zien dat je die ergernissen niet de overhand laat krijgen, dat je ze steeds kan plaatsen en relativeren.