Geplaatst op 10-1-2005 om 17:41
ik ben mij bewust van alles wat volgt op de de woorden "ik weet dat ..."
van het moment dat ik iets benoem kan ik met zekerheid zeggen dat ik daarmee bewust bezig ben, tijdens die benoeming,
alle verwerking van nieuwe informatie gebeurd in mijn bewustzijn
wat ik wil, is in iedere situatie, op elke moment, weten wat ik kan doen en daaruit doen wat ik wil
-al de mogelijkheden (weten wat ik kan doen) is ook mijn bewustzijn, ik wil dus meer dingen weten (te doen)
soms eist het leven dat ik een keuze maakt, een keuze die bepaalt wat ik zal kunnen doen. Op dat moment dat ik kies ben ik mij bewust van die keuze. Dan ben ik aan het kiezen.
Iedereen leeft altijd in zijn moment, alleen bepaal je zelf, binnen het mogelijke, welk moment dat precies is (beleef ik dat moment dagdromend, slapend, etend, pratend, ...)
wat ik kan, als mens, is mij bewust zijn van iemand anders, ervan bewust zijn dat iemand anders bewust is van mij; in dat opzicht wil ik bewuster zijn van anderen, en daardoor mijn bewustzijn verruimen of veranderen, evoleren zou ik dit noemen. Ik ben op zoek naar nieuwe zaken om mij bewust van te zijn. Een andere manier van bewust zijn betekent dan dingen in het leven op een andere manier beleven.
"Het moment" waarin mensen dus te weinig leven zou ik benoemen als het collectief moment, dat moment waarin de gebeurtenissen geintensifieerd worden door sociaal contact. Mensen zijn vervreemd van elkaar. Als ik mij alleen voel onder veel mensen, komt dat doordat ik mij als enige bewust ben van mijn gedachten, niemand anders onder die mensen die zich bewust is van mijn bewustzijn.
Bewustzijn is echte rijkdom voor mij.