Geplaatst op 13-1-2005 om 14:32
Hey, ik ben blij dat ik niet alleen sta met die gedachten. Ondertussen heb ik wel gemerkt dat er nog een hoop anderen zijn die er zo over denken. Ooit heb ik het idee aan een psychologe proberen verkondigen die zich direct aangevallen voelde en me verweet "veroeste gedachten" te hebben. Ik ben daar dan ook niet lang gebleven

.
Ik ben het eens met die stellen. Iedereen is in s? ego?stisch. Volgens mij is het gewoon een levensnoodzakelijk iets. Wat dat luisteren naar anderen betreft, ik denk dat je jezelf daar ook beter door voelt, omdat je iets voor een ander betekend. De mensen die luisteren zijn vaak ook mensen die daar een goed gevoel van krijgen als ze merken dat ze anderen een plezier doen. In sommige gevallen denk ik zelfs dat het luisteren naar de misserie van anderen een opluchting en geruststelling kan zijn voor iemand (dus ook weer een egoistische handeling).
Maar, dan is de vraag of dat egoisme per s? slecht is? Kan het kwaad dat we anderen vanuit een egoisitsch standpunt helpen? Als je er beiden beter van wordt, doe je dan iets verkeerds? Ik denk het niet. Hoewel het een egoisitsche daad is, hoeft het geen puur egoisme te zijn. Als een ander er ook iets aan heeft, ben je zelfs constructief bezig: je helpt elkaar vooruit.
Iemand schreef ooit iets in de trand van: "vrienden zijn mensen die je tegenkomt op je levenweg. Sommigen gaan een klein stukje mee, anderen een lange afstand, en soms is er iemand die bijna je hele weg volgt." Ik denk dat dat voor iedereen geld. Zelf laten we ook af en toe een iemand "achter" (omdat we er niets meer aan hebben,omdat de afstand te groot wordt, ...), en het is onmogelijk om van mensen te verwachten dat ze de hele weg met je mee gaan. Hoe harder je rouwt om een verlies, hoe meer die persoon voor je betekend heeft en hoe meer mooie herinneringen je er ook zal aan overhouden.