Geplaatst op 12-4-2005 om 19:21
Het feit dat er waarschijnlijk leven is buiten onze aarde, is iets waar ik zonder twijfel van uit ga.
Als je alleen al kijkt naar de extreme omstandigheden waarin sommige soorten het op onze planeet volhouden, kan het bijna niet anders dat de Natuur op ??n of meerdere planeten wel een achterdeurtje heeft gevonden. (Een mooi voorbeeld hiervan is een bepaald soort vis -jammer dat ik de naam kwijt ben, die zich heeft weten te vestigen boven op zeevulkanen, in een milieu boordevol zwavelgas, hetgeen voor de meeste soorten elk leven uitsluit. En waarschijnlijk zijn er nog veel mooiere voorbeelden te vinden.)De aanwezigheid van leven versnelt namelijk de ontwikkeling van het ecosysteem en de komst van een natuurlijk evenwicht. Elk leven dat zich vormt in de natuur gaat dan ook uit zichzelf in symbiose leven met de natuur. Is het te zwak, dan wordt het door middel van natuurlijke selectie uit de cirkel gegooid, is het te sterk, dan raken na verloop van tijd de voedselvoorzieningen op, en gebeurt hetzelfde. Dit ingenieuze systeem zorgt er dan ook voor dat de kring van het leven een constante blijft. Je ziet maar hoe belangrijk en toch eenvoudig Darwins leer is.
(Ook heb ik eens ergens gehoord dat zuurstof een zeer agressief gas is dat ontwikkeling geweldig kan versnellen, is dit een idee voor de ESA?)
Alle soorten op aarde zijn onderworpen aan deze wetten,...alle soorten?Neeeen...??n enkele soort blijkt een bittere strijd te blijven voeren tegen de Natuur in eigen persoon, een soort die maar blijft stampen op de glazen plaat die hen van de afgrond behoudt.
(Eigen vergelijkingkje,;-) )Inderdaad, als je de evolutie bekijkt van de mens, zou je bijna gaan denken dat wij een fout zijn van de natuur. Een soort wilde variatie die nooit had mogen gebeuren.
Ik ben even wat gaan rondsurfen op het net en ziehier een paar data van de verschillende ontwikkelingen op onze planeet:
1. De Big Bang was 16 miljard jaar geleden
2.Het ontstaan van de (proto)-aarde ca. 4,5 miljard jaar voor deze mooie dag.
3.De eerste levensvormen kwam 3,5 miljard jaar geleden op onze aarde.
4.300 miljoen jaar voor het heden traden de eerste dieren aan land.
5.De dino's namen het roer dan in handen vanaf 245 miljoen jaar geleden en stierven 65 miljoen jaar geleden uit waarna de toch al aanwezige vogels en zoogdieren vlot insprongen.
6.De eerste mensachtige is dan weer terug te brengen op 4,4 miljoen jaar geleden.
Duidelijk is dus dat de mens in recordtijd, verder is kunnen komen, dan enige vroege primaat ooit had kunnen dromen.
Kijk maar naar die pc die daar voor je staat te zoemen, en hoe mijlenver die afstaat van de eerste vuistbijl (doch relatief weinig jaren)
Maar de mens mag ook op zijn tellen gaan passen, want de grondstoffen van de aarde raken sneller en sneller op (haha, Natures revenge), hetgeen onze interesse naar de buitenwereld verklaart. Romantisch verlangen van vele dromers is nooit genoeg om wereldleiders te overtuigen, er moet wat economisch te rapen vallen, liefst nog een hele planeet.
Het lijkt mij dat de schrik van mensen voor een agressieve uitval van zogenaamde "aliens" (foei zeg, let eens wat op je woorden. Het zijn ook maar natuurlijke soorten. Noem een marokkaan op straat een "vreemdeling" en je wordt met recht en rede aangesproken, maar respect voor buitenaards leven, ho maar...) enkel een reflectie is van het geweten van diens ?igen agressieve aard.
Gezonde en vriendschappelijke nieuwsgierigheid lijkt moeilijk te veronderstellen van wezens die toch maar zo ontwikkeld zijn dat ze lichtjaren kunnen afleggen in doenbare tijd.
Buitenaards bezoek zie ik dus best wel zitten, net als het vinden van een intergalactische kolonie (liefst op een vreedzame manier).
Ik heb de Cassini-huygensmissie (naar Titan, ??n van Saturnus manen) dan ook met schotelgrote ogen gevolgd,
hoe mooi moet het wel niet zijn te leven op een maan, met dagen, maanden en jaren een beetje langer, massa wat relatiever

en tientallen hemellichamen die in eigen orbit naar de horizon draaien.
Als ik mij niet vergis ontploft onze zon over 30.000jaar, en dan moet de mensheid toch van onze aarde af, veel blijft er hier dan niet meer rechtstaan. Maar ja, dat zal wel weer lukken zeker, als je kijkt naar onze evolutie in de laatste 2000jaar en dit exponentieel maal 15 doet.
Enfin hopelijk heb ik geen verkeerde indruk op jullie gemaakt met dit bericht. Ik ben echt geen grote mond, serieuzeneus, of betweter.
Het ergert mij gewoon hoe de mens zo roekeloos met de aarde omspringt, en hoe weinig mensen daar mee bezig zijn.
Verder bedank ik zeker mijn aandachtige lezers, en ben ik erg nieuwsgierig naar jullie reacties!
Vriendelijke groetjes en knuffels,
van Rens