Geplaatst op 23-1-2005 om 15:04
Volgens mij zit je ergens fout door te denken dat autisme wel (gedeeltelijk) te behandelen is. Dit is niet zo!!! Of misschien hangt dat ervan af wat je onder behandelen verstaat, in ieder geval is het evenmin zo voor autisme als voor hoogbegaafdheid. Het zijn beide 'aandoeningen' (ik ben het zelf niet eens met die verwoording, maar kan even niets anders vinden) met vele gezichten, elke autist /hoogbegaafde is anders, en niet elke autist/hoogbegaafde hoeft probleemgedrag te vertonen.
Bij een combinatie van de twee komen ze vaak minder tot uiting maar veroorzaken minstens evenveel problemen voor het kind zelf, dit volledig terzijde.
De enige vorm van behandeling die mogelijk is (in beide gevallen) is dat zowel het kind als de omgeving er op een juiste manier mee omgaat. Hiervoor is het dus steeds noodzakelijk dat het kind op jonge leeftijd getest wordt
Ik ben jeugdbegeleider bijzondere doelgroepen, en ik begeleid dus (nog maar pas, dus veel ervaring heb ik nog niet) kinderenmet autisme op kampen. Jij zegt dat hoogbegaafden die vroeg getest zijn dit te pas en te onpas gaan gebruiken als gemakkelijkheidsoplossing, dit kan evengoed waar zijn voor kinderen met autisme (idem niet te veralgemenen maar uit ervaring) Dat een kind hoogbegaafd of autistisch is mag er niets aan veranderen dat hij zijn goede en slechte kanten moet leren kennen en ermee leren omgaan.
sorry dat dit bericht weer veel te lang wordt maar ik wil mij toch ook nog even tot de moeder van dit kind richten. Comorbiditeit komt vaker vaak voor, (hb in combinatie met dysfunctie's of autisme) en is een bewijs dat niemand in eenvakje past. Zorg ervoor dat elk aspect van het kind tot uiting kan komen, zorg er daarom voor, dat als uw kind getest wordt ook in de communicatie met de school steeds de nadruk erop gelegd wordt dat uw zoon zichzelf is, en niet De autist, die hb-er, dat dyspractisch geval... (mijn ervaring leert dat leerkrachten wel vaker in dat soort denken vervallen.)