Geplaatst op 31-1-2012 om 11:59
Hoe meer hoeken hoe nauwkeuriger Pi en deze kunnen altijd blijven stijgen, daarom heeft het eindig getal Pi oneindig veel kommagetallen. Plausibele uitleg, maar niet per sé 'dé' uitleg, want bij de stelling van Pythagoras kom je bij a².b²=c² <=> 1².1²=c² <=> c=V2 = eindig getal met oneindig veel kommagetallen, maar hier gaat het gewoon om een lijnstuk. Dit lijnstuk is eindig, het is te tekenen, het kan werkelijk bestaan, maar om het volledig uit te drukken in decimale vorm in ons stelsel moet je oneindig veel digits opschrijven.
En je definite dat een cirkel pas een cirkel is als ie een oneindig aantal hoeken heeft, ’t is maar hoe je het wilt definiëren hé, je kan ook zeggen: geen hoeken.
Mijn denkfout zit in het feit dat een irrationaal getal (Pi bv) een reële getal is maar niet volledig (/in eindige zin) kunt opschrijven, hetzelfde bij bepaalde rationale getallen trouwens.
Toch ben ik er nog niet helemaal overheen want het getal wordt toch altijd net iets groter met de volgende digit en blijft dus in het oneindige groeien.
Toch zou ik zelf de uitleg geven dat het dan waarschijnlijk simpel komt omdat de werkelijke kwantum dat je wilt uitdrukken niet beknopt valt samen te vatten in ons stelsel. Net zoals 1/3 van iets kan werkelijk bestaan, maar dit schrijf je als 0,33333... (endan moet ik weer denken aan 0,99999... wat eigenlijk weer 1 is). (Ik sprak in een ander topic over 0,99999... als een oneindig getal maar dit is het dus niet. Wat is dan wel een oneindig getal? Slechts de lemniscaat?)
Maar toch denk ik dat als we nu zeggen we gaan even een lijnstuk tekenen van 3m + 0,3m + 0,03m + ..., dan gaat dat lijnstuk toch tot in het oneindige groter worden (=oneindig zou 'k denken).
Er komt dan ook in me op dat we een getal met een oneindig aantal getallen na de komma vermenigvulden met ook zo’n getal niet kunnen uitrekenen, maar eigelijk weer wel (maar dat het niet per sé in onze macht ligt), V2 is zo’n getal, voluit geschreven maal zichzelf, daar zijn we eeuwig mee bezig, maar (V2)² = 2. Maar hierbij wil ik weer verwijzen naar de bovenstaande alinea, het vb met 1/3... het getal wordt decimaal geschreven toch eeuwig net iets groter. Al zou dat 0,99999... dat ook worden, maar het is eigenlijk gewoon 1.
Merk op dat ik er niet helemaal uit ben, maar ik vind het wel enorm interessant en moest ik alles opschrijven waar ik aan denk zitten ik de volgende eeuw nog bezig.