Geplaatst op 25-10-2004 om 09:46
Ik snap wat je bedoelt Karo en ieder zo zijn voorkeur. Dat stukje over gebarentaal: daar heb je helemaal gelijk in. De meesten kennen geen gebarentaal en gaan het al helemaal niet leren. Gelukkig kunnen de dove mensen wel leren liplezen. Ik woon in een buurt waar veel dove mensen wonen en het is geweldig om te zien hoe zij met niet-dove mensen communiceren. Ze geven, voor je een gesprek met ze wilt beginnen, aan dat ze doof zijn zodat je weet dat je duidelijk moet praten zodat zij kunnen liplezen.
Wat jij zegt over dat stukje misbruik: daar schrik ik van. Zo veel! Ik wist wel dat vaak verstandelijk gehandicapten worden misbruikt, maar doven! En blinden dan? Die zien immers niet wanneer er gevaar dreigt, ze horen het dan wel, maar toch...Ze zien niet hoe ze zich moeten verweren. Ze zien niet of er omstanders in de buurt zijn die ze zouden kunnen helpen.
Wat ik echt zou missen wanneer ik blind zou zijn...de gezichten van de mensen die iets vertellen. Ook al kan je als blinde wel verstaan wat er gezegd wordt...door mensen diep in de ogen te kijken kan je zo veel wijzer worden!
Maar Karo, ik moet je wel bekennen dat ik een blind meisje ken en dat ik respect voor haar heb. Ondanks haar blindheid redt ze zich uitstekend en doordat ze 'normaal' kan praten, is ze een onderdeel van de maatschappij. Iets wat bij doven niet altijd het geval is aangezien ze 'raar' praten en daardoor buiten de menigte vallen.
Zoals ik al eerder zei: als blinde zou ik zo ontzettend veel dingen moeten missen die nu zo belangrijk zijn voor mij (is ego?stisch gedacht h?

).