Geplaatst op 22-10-2004 om 16:15
Ik denk dat je tegen jezelf liegt, als je nog bang bent voor de pijn in je leven. We hebben allemaal een ongehoord kind in ons. Een kindje wat we ver wegduwen en wat vaak de belichaming is van pijn, maar dan ongehoorde pijn.
Ik zal iets over mezelf vertellen, want ik herken dit uit m'n eigen leven.
Ik ben opgegroeid in een omgeving waarin ik onmogelijk mezelf geliefd en geborgen kon voelen. Er waren voorwaarden waar ik aan moest voldoen, zo mocht ik bv. nooit boos zijn of verdrietig. Dat is onmogelijk, maar niet als je zelf gaat geloven dat je nooit boos bent of verdrietig. Dat deed ik dus. En ik duwde alles ver weg, nog voordat ik me van gevoelens bewust werd, werden ze al weggeduwt. En ik geloofde dat mijn jeugd normaal was en dus trouwde ik met iemand die me netzo behandelde als m'n ouders: ik werd mishandelt. Maar ik had dat niet door, tenminste, niet de pijn die daar bij hoorde, alleen lichamelijk, maar verder niet. Als ik geslagen of geschopt werd, dan was ik alleen maar oprecht blij dat mijn (gelukkig nu) EX-man bij mij zichzelf kon zijn....meer niet!!! Ik zette al het negatieve om in positiefs. Koste wel moeite, maar ik was inmiddels expert geworden.....hehehe. Toen ik me eindelijk realiseerde wat er aan de hand was, heb ik heel wat therapie moeten doorstaan om mezelf weer opnieuw te leren kennen.......pffffff.........dus jezelf voor de gek houden kan heel diep gaan....zo diep dat je je dat niet eens meer bewust bent.......!
Ik leerde mezelf weer kennen, kwam de pijn onder ogen, waardoor ik alles wat er in mijn leven gebeurde niet meer als 'normaal' zag, waardoor ik mezelf ook kon beschermen tegen verdere afbraak van m'n wezen, m'n zijn.
Ik zou niet meer toestaan dat ik mishandelt werd! Toen ik mijn huidige man leerde kennen, heb ik wel een tijd nog mezelf afgevraagd: in hoeverre ben ik nu wel te vertrouwen? het voelde goed, maar dat deed die vorige relatie ook.......was ik nu wel eerlijk naar mezelf?
Ik ben nu jaren verder, zeer gelukkig getrouwd en heb het vertrouwen in mezelf weer terug. Ik ben tot op de bodem (tenminste, dat denk ik) gegaan met rouwverwerking van een rukjeugd en ik ben nu vrij van angst voor pijn. Ik heb ervaren dat ik door de pijn onder ogen te komen alleen maar gegroeid ben. Doordat ik niet meer bang ben voor pijn, hoef ik mezelf niet meer voor de gek te houden. Mocht dat toch gebeuren, dan zal ik daar vanzelf wel weer achter komen, denk ik. Ik leef vrijer, zelfbewuster en het gaat gewoon lekker. Ik l??f!!
Ehmm, wat wou ik nou zeggen? Kweenie.......het kan dus, gebeurd als overlevingsmechanisme heel vaak dat mensen zichzelf voor de gek houden. Maar als je eraan toe bent, is het de moeite waard om eerlijk naar jezelf EN JE PIJN te gaan kijken, zodat je bevrijdt wordt van de angst voor pijn en van de overlevingsmechanismen, de klem, die je jezelf ooit opgelegd/ aangemeten hebt....Je bent het waard! Overleven is geen leven.