Geplaatst op 25-9-2004 om 09:20
Haha, dat baha' i geloof van sommigen. Ik ben de enige hoor... (voor zover ze mij ooit wat zeggen hier)
Ik heb wat zitten zoeken, en zal daar vanavond mee door gaan, maar het Baha'i-idee van de wereld is dat zodra daden de boventoon gaan voeren, er werkelijk wat bezig is in de wereld:
"Onze daden zullen de wereld verder brengen, zullen beschaving uitdragen, zullen de wetenschap bevorderen en de kunst tot ontwikkeling brengen." (Abdu'l-Baha, Toespraken in Parijs, p. 91)
Kunst is overigens een heel belangrijk iets.
"Grote werken van kunst en wetenschap zijn de getuigenis van de Geest." (Geest = God, neem ik aan)
(overigens, het baha'i-geloof in het kort
"De Profeten en Boodschappers van God zijn neergezonden met het enige doel de mensheid te leiden naar het rechte Pad der Waarheid. Het doel dat aan hun openbaring ten grondslag ligt, is alle mensen op te voeden, zodat zij in het stervensuur in de uiterste zuiverheid en heiligheid en volkomen onthecht op kunnen stijgen naar de troon van de Allerhoogste. Het licht dat deze zielen uitstralen veroorzaakt de vooruitgang van de wereld en de ontwikkeling van haar volkeren. Zij zijn als de zuurdesem dat de wereld van het bestaan doortrekt en zij vormen de bezielende kracht waardoor alle kunst en wonderen van de wereld zichtbaar werden. Door hen doen de wolken hun milddadige regen neerdalen op de mensen, en brengt de aarde vruchten voort." (Baha'u'llah, Bloemlezing uit de Geschriften van Baha'u'llah)
Kunst wordt wel gezien als het goddelijk weerspiegelen van God. Kunst stijgt uit boven woorden en kan directer een essentie raken.
Maar je werkelijke vraag, over welke periode van kunst er zal komen, wellicht gaat er steeds meer een mix komen van toepassingen. Nooit meer een schilderij / een ets / een weet ik wat, maar alles doorelkaar, gebruik maken van de eigenschappen die elke vorm heeft, maar niet de ene meer boven de andere stellen. (Vertaal je dit naar de mens, dan is dit een zoektocht naar eenheid onder de mensen, geen gelijkheid, maar een gelijkwaardigheid.)
Ook is er op het moment een soort van ondergang van de huidige wereldorde aan de gang. Nu van binnenuit, interne verrotting noem ik dat. Het politieke systeem is al veel langer verrot, justice is moeilijk te vinden. Kunst doet eigenlijk vrijwel hetzelfde, die degeneratie van kunst en wetenschap, die ervoor zorgt dat kunst niet meer iets is voor iedereen, die elkaar verbindt in vrijheid en blijheid (zweef zweef

) is weggevallen.
Ik denk dat het noodzakelijk is voor de wereld, om de Giphart-periode uit te groeien en werkelijk inhoud te geven aan de literatuur en muziek en andere kunsten. Anders zal het steeds meer een bijzaak worden, in plaats van de grote plaats die het in de wereld in dient te nemen.
(overigens, dit zijn mijn ideeen, ik weet enkel wat ik denk, ik mag dan een baha'i (proberen te) zijn, mijn ideeen blijven mijn ideeen, er bestaat neit zoiets als een baha' i-idee)