Geplaatst op 23-7-2004 om 19:17
(die film (dead poets society) is idd wel treffend ('rakend', of hoe je dat zegt) enzo maar doordat robin w. erin speelt worden mijn gedachten en emoties een beetje onderuitgehaald naar de comedysfeer.)
ikzelf houd het meest van van die depressieve misdaadboeken (niet detective ofzo, maar over schuld en verantwoording en lasten en zonden) of psychologische romans (het liefst over zielige losers of gemene genieen). ik houd ook niet van vrolijke boeken. meestal lees ik trouwens gewoon iets van psychologie of filosofie, maargoed. ik kan iedereen aanraden:
Dostojevski - schuld en boete (heb m nog niet uit maar vind m nu al geweldig

)
Leon de Winter - De hemel van Hollywood & De ruimte van Sokolov (die eerste heeft een zeer verwarrende verhaallijn... sowieso wel fijn zo'n Nederlander die weigert over gezapige gezinsdrama's te schrijven)
Adriaan van Dis - Zilver (fijn zielig)
Kafka - De metamorfose (fijn filosofisch/metaforisch)
iemand hier (Nicole of Jeanine, benk vergeten) sprak al eens over Narziss und Goldmund maargoed dat is dus ook 1 van mijn absolute favorieten
verder weet ik het niet meer allemaal uit mn hoofd zo nu hier van vroeger enzo. ik zal nog wel eens wat opschrijven en wat boektips van jullie uitproberen. ik houd trouwens niet zo van Harry Mulisch, te avontuurlijk en mystiek naar mijn zin.. maar ik schijn 1 v/d weinigen te zijn.