Geplaatst op 21-2-2004 om 23:36
G?del, Escher, Bach: geweldig boek, alleen was ik te jong toen ik daaraan begon en is het meeste langs me heen gegaan en heb ik het ook niet uitgelezen, op zich opmerkelijk voor mij.
Ik heb het lezen weer opgepakt de afgelopen weken. Arthur Japin, echt een aanrader. Een Haarlemmer, alle goede Nederlandse schrijvers zijn in Haarlem geboren, krijg ik steeds meer bevestigd.
Maar ja. Wat lees ik? Clockwork Orange wel een keer uit de bieb gehaald, maar ik heb de film al gezien, de enige van Kubrick die ik gezien heb, maar wel "magnificent", en heb het boek moaar toch niet gelezen.
Ik ben aan de ene kant 'grote' schrijvers als Nescia, Couperus, Vestdijk, Zwagerman en dat soort 'zooi' aan het lezen, gewoon omdat ik vind dat ik die gelezen moet hebben.
Aan de andere kant loop ik de bieb door en lees ik waar mijn oog op van . Michel Quint. (dunste boek ooit: 32 pagina's geloof ik, maar erg, ja, apart, in de goede zin.)McEwan, The cement Garden, ook vrij sub-realistisch. Ik haal vaak een enorme stapel boeken van de bieb om ze vervolgens de volgende week allemaal weer terug te brengen, drie of vier ervan gelezen. Op die manier kom ik echt enorm veel titels en schrijvers tegen die ik meestal onthou, (waar heb je geheugen voor? Voor onnuttige dingen als deze) maar tegelijkertijd lees ik van alles wel wat. Marion Bradley, voor degenen die, nou, voor misschien wel niemand onder jullie.
Ik hou ook erg van Shakespeare, maar meer de sonnetten.
Maar mijn beste tip van vandaag is toch wel: Arthur Japin.
Wel benieuwd wat jullie allemaal lezen, kan wel wat goeds gebruiken.