Geplaatst op 13-4-2004 om 15:56
Zjoske. Als een mogelijke kijk van mij op dit geheel.
In ieder geval mijn ervaring.
Ik voelde me anders. Ik kon mezelf neit waarderen omdat ik niet past in het mens-beeld wat normaal, wat als goed wordt beschouwt. Als mensen mij een complimentje gaven geloofde ik dat niet, omdat ik me misbruikt voelde. (Vriendschap in ruil voor wiskunde-bijles.)
Als ik nou op de basisschool had gehoord dat ik ook goed ben, maar gewoon wat intelligenter dan de meesten, (Ik zeg nu intelligenter, want ik heb het over een toepassen van IQ, het feit dat ik vaardigheden ontwikkelde en analyses niet alleen maakte maar ook toepaste in mijn dagelijks leven, al mijn gedachtes waren in wezen ??n grote analyse die daarom ook met een zuchtje wind omver geblazen konden worden, ik dwaal af...) dan had dat misschien gescheeld, had ik mezelf kunnen leren aanvaarden hoe ik ben. Maar misschien ook wel niet, omdat ik niet kan weten of ik er misschien zelfs arroganter van geworden zou zijn.
Feit is wel dat ik pas nadat ik wist dat ik hoogbegaafd ben mezelf heb leren waarderen. ben daar nog steeds mee bezig, ben nog steeds niet helemaal trouw aan mezelf, maar ik merk nu tenminste dat ik in dat proces zit. (En ik denk ook dat ik wat dat betreft precies goed bezig ben met mn 19 lentes).
Is dit een beetje relevant?
Mijn beeld van een groep was heel anders. Ik zag enkel mezelf als afwijkend, met nog een andere jongen uit de klas (schaken ed), en de rest als normaal, doorsnee. En ik ging mezelf steeds negatiever zien doordat al mijn pogingen te denken als die doorsnee mensen faalden en ik daardoor steeds verder afdwaalde. Ik zat ook in een klas, op de basisschool waar ik het nu over had, met allemaal hakkers, van de trainingspakken en dergelijken.