Geplaatst op 11-7-2004 om 16:45
Woh, pittig onderwerpje... Intelligentie voor 99,98 % uit bewustzijn... Hoe vat jij het bewustzijn op? Dat je bij alles wat je doet bewust bent van hetgeen je doet? Of dat het zo is dat je intelligentie volledig verbonden is met je bewustzijn?
Als je het eerste bedoelt (wat me een beetje onlogisch lijkt) dan vind ik niet dat je intelligentie voor 99,98 % uit bewustzijn bestaat. Het gebeurt mij toch nogal geregeld (elke dag toch wel een aantal keren...) dat ik niet bewust ben van de dingen die ik doe vanuit mijn intelligentie. Kijk nu eens naar het bijwonen van besprekingen of vergaderingen...Hoe vaak overkomt het mij niet dat ik allang de dingen doorzie en een oplossing voor handen heb, deze wil aandragen (en soms bijna wil opdringen) maar dit niet bewust doe. Het zijn dan de andere mensen die mij erop wijzen en zeggen: 'woh, had het niet wat minder gekund?' Op dat moment word ik mij pas bewust van hetgeen ik heb gedaan. Daarbij ben ik me er jaren niet van bewust geweest dat ik misschien weleens hoogintelligent/hoogbegaafd zou kunnen zijn aangezien ik mijzelf stukken dommer vond dan de rest...
Maar goed, ik denk dat je hier bijna ook wel de vraag kan maken van: wat moet je verstaan onder 'bewustzijn'?
VanDale zegt het volgende:
1 vermogen tot besef, tot weten en erkennen van het bestaan van zichzelf en van de wereld => bovenbewustzijn, zinnen
2 zintuiglijk besef
Snap je nog wat ik allemaal bedoel? Het gebeurt regelmatig dat ik iets onder woorden probeer te brengen, maar er niet meer helemaal uitkom doordat ik mijn hersenspinsels letterlijk overneem en hier neer tik (of op andere fora).