Geplaatst op 4-8-2004 om 20:45
Quote van riotonthehighway:
Maar als je dan opschrijft "John is Boeddhist" is het fout. En je zou ook nog horizontaal gaan kunnen denken, bijv. dat John onbewust jaloers was op Mary. Ik word iig
van dit soort vragen.
Ik word er meer gek van als de leraar zich dan niet kan inbeelden dat jij dat bedacht had, dat heb ik trouwens wel vaker, dat ik een vraag veel te ingewikkeld neem, terwijl het antwoord dan simpel moet zijn van de leraar...maar aan wie ligt dat dan nou?
En het is trouwens inderdaad zo dat het niet altijd hoeft te zijn dat jij de stof dan niet kent, leraren willen nog wel eens wat veranderen aan hun proefwerken, en dan heb je dat bijvoorbeeld heel vwo 4 , behalve 3 mensen, met een onvoldoende lopen voor bio ofzo...dan moet je je af gaan vragen of je nou zegt dat, omdat er wel 3 mensen zijn die wel een voldoende hebben kunnen halen, de rest het dus net zo goed een voldoende had kunnen halen, maar wie zegt dat dat van die 3 personen niet ??n of ander persoonlijk iets is omdat zij toevallig iets meer interresse in dat onderwerp hebben. Ik vind het dan heel lullig om te zeggen dat het dan aan 'de rest' zou liggen..want dan veronderstel je dat ze te weinig gedaan hebben...wat dan weer hard aankomt voor die mensen die wel echt hun best gedaan hebben(want die bestaan ook nog)
Quote van lietje:
Soms zit de oplossing van iets ingewikkelders (in dit geval dat het inderdaad moeilijk is voor hb-ers die onderpresteren om de motivatie te vinden om iets te doen wat ze niet boeit of erger nog verveelt) in iets betrekkelijk eenvoudigs: namelijk gewoon domweg het doen hoe vervelend en tergend het ook is.
dan moet je je af gaan vragen hoeveel leerlingen 'school' wel niet saai vinden, dat zijn er behoorlijk veel...en dan moet je je afvragen of je voor diegenen die hb zijn en onderpresteren, wel uberhaupt een uitzondering moet maken..iedereen vind het dan toch saai... het verschil is: de ene is een onderpresteerder en de ander niet, maar dat kunnen ze niet zo 1 2 3 zien aan de buitenkant...en dan ligt het motivatie probleem dus bij de schoolleiding, wat ik vind is dat ze gewoon algemeen de stof wel wat leuker en uitdagender mogen maken, of het daarmee nu moeilijker wordt of niet. Ok?, school is en blijft saai, maar waarom? zijn er ook uberhaupt mensen die dat niet vinden? en waarom dan...
Quote van itsjustme:
k zal er zelf maar al bijzeggen dat ik weet dat mijn uitleg totaal niet gestructureerd is en ook maar geldt voor een kleine groep van onderpresteerders. maar ik denk dat in vele gevallen het zelfbeeld iets te maken heeft met onderpresteren, veel meer nog dan de kennis.
ik snap je volkomen hierin

. Dat is een vraag die belangrijk is voor de motivatie namelijk: waar doe ik het voor? waarvoor zou je je best doen voor dingen die je niet wil? daarom ga je op een gegeven moment zeggen dat je NIET slim bent omdat je niet wil dat ze dingen van je gaan verwachten, omdat je dan weer perse moet bewijzen voor hen, en dat slaat helemaal nergens op. Bewijzen...is iets wat je achteraf moet doen, ik doe het liever vooraf omdat de ander dan niet wordt teleurgesteld en juist wordt verrast..trouwens van jezelf weet je het dan toch al, waarom zou je het uberhaupt aan iemand willen bewijzen?