Geplaatst op 15-6-2004 om 14:15
Goede vraag. Ik zit nog niet op een universiteit, dus heb misschien neit zoveel zinnigs te antwoorden, maar ik heb hetzelfde probleem ondervonden. Vandaar mijn input hier.
Het gaat er om dat je je eigen manier van leren ontwikkelt. Er bestaat een zogenaamde theorie, hoe hb-ers goed kunnen leren, en bij mij is dat werkelijk ook wel zo, een beetje dan.
TOP-DOWN. Eerst het overzicht. Dan de details. Maar meestal: het overzicht + inzicht combineren. Dan kom je er wel. Het overzicht krijg je door wat te luisteren, beetje lezen eventueel. Met niets doen dus. Maar wil je toch iets kunnen toepassen, iets kunnen doorzien, dan zijn details handig. Maar doe dat op de manier waar jij goed in bent! Misbruik je talenten! Niet enkel in de standaardmanieren, maar ook op creatieve manieren.
Voorbeeld. Geschiedenis. Hoef je neits voor te leren, want je leest een half uur voor je examen wat dingen door, en klaar. Of je leest niets door en doet het op inzicht. Maar hoe doe je dit nu toch op zo een manier zoals van je verlangt wordt?
Tijd erin stoppen. Wat ik doe? Ik lees iets door, en bedenk de zogenaamde denkvragen die ze zullen stellen. 50% van het examen is dan al gehaald. De rest, blijft inzicht, en stampen, tsja, doe dat op jouw eigen manier. Ik gebruik ritmes, rare bruggen, logica. Maar vooral wiskunde. Jaartallen, pure wiskunde. Namen, puur ritme. denk in logica, je hebt dit, dus dat. Ik merk dat als ik iets echt snap ECHT doorgrond, dat ik het onthoud. Dat kost wat tijd, soms een paar extra boeken omdat dingen nooit goed te begrijpen zijn als je iets van ??n kant bekijkt. Maar ja, daar moet je zin in hebben. En je meot niet vergeten op het juiste niveua te blijven antwoorden. Er zijn vaak vele antwoorden mogelijk, maar als je de voor de hand liggende dingen neit noemt, dan is het fout, wat je ook voor goede dingen erbij haalt.
Mijn tip: leer de voor de hand liggende dingen, gebruik logica, ritme, je eigen dingen.
Gegroet,
Nicole. (En, welkom hier op het forum.)