Geplaatst op 11-6-2004 om 00:01
Deze vraagstelling kan enerzijds abstract bekeken worden, en anderzijds concreet.In beide gevallen kom ik tot de conclusie dat geluk geen keuze is.Ik zal eerst met het abstracte komen aandraven, men zou er van kunnen uitgaan dat de mens ALTIJD keuzes maakt , wat dus ook zo is ( afgezien van geboorte en dood, zelfmoord buitengesloten)), indien men deze redenering gaat doortrekken over de gehele lijn komt men onvermijdelijk in zware moeilijkheden, want indien je dus het toeval gaat uischakelen, er je dus niets
meer kan overkomen, vermits oorspronkelijk dus ook het gevolg van een keuze was, zal de mens al gauw eerder een God gaan lijken die alles in de hand lijkt te hebben ,waarbij lichaam en geest dienen gescheiden te worden, waarom dit laatste ? indien we ook geluk laten afhangen van een zuivere keuze , betekent dit ook dat bepaalde emoties , hoe zwaar te verwerken ook , zondermeer naast zich neer dient te leggen , is verre van menselijk, we raken dan al gauw alle voeling met het begrip' mens' kwijt.Dus moeten we het eerder concreet begrijpen , waar toeval dus wel kan heersen, je wel iets kan overkomen, nu het is zo dat tot een beperkte hoogte geluk een keuze lijkt , je moeten door of over zaken kijken die dit geluk belemmeren maar er zijn zondermeer grenzen aan, ik geef een extremer voorbeeld, indien een soldaat tijdens de oorlog in een bloedige veldslag al zijn vrienden als bosjes ziet neervallen , kan deze man dan nog gelukkig zijn in de gegeven situatie ? dat is onmogelijk indien hij een mentaal en fysiek normaal functionerende mens is , geluk is hier geen keuze, indien het wel zo was zou die soldaat een machine zijn en geen mens.
Ik herhaal hier en daar wat , want ik heb het nog al onduidelijk uitgelegd vermoed ik , nu ja tis mijn vizie.
@bad: geluk zelf lijkt me niet de toevalsfactor, toeval speelt er wel een rol in het bereiken van geluk, het is een aspect ervan.
Trouwens als geluk een keuze was , was het iedereen zijn eigen schuld als hij niet -gelukkig was , Amerika tracht dergelijke filosofietjes wel aan hun volk optedringen, staat dient dus veel minder bijtespringen, sociale voorzieningen in amerika zitten dan ook onder 0...
@g|\|0$t