Geplaatst op 14-6-2006 om 23:33
Hayoo
Volgens mijn mening zijn er twee dingen van wezenlijk belang hier:
De bewezen feiten en theori?n die nog niet bewezen zijn (of niet te bewijzen zijn

)
Bewezen feiten zijn onder andere de omvang van het heelal, de leeftijd van het heelal, de zon etc.
Wat daarbuiten zit weet niemand zeker en dat zou dus van alles kunnen zijn, zelfs knikkerende supermonsters.....
De theorie van de reverse big bang is dat de onderlinge aantrekkingskracht van materie er voor zorgt dat al die materie steeds minder snel uitdijt, uiteindelijk stil komt te staan en dan weer naar elkaar toe getrokken wordt. Die staat alleen haaks op de theorie dat de materie in het ons bekende heelal voor een overdruk zorgt en het vacuum buiten ons heelal aan die materie trekt waardoor het heelal juist steeds sneller uitdijt.
Ik heb zelf nog een aanvullende vraag, kan licht wel buiten het ons bekende heelal bestaan? We weten dat licht bestaat uit fotonen (trillingen in een pakketje). Maar geluid kan ook niet door het vacuum omdat er dan geen trillingsdragers zijn, misschien geldt dat ook wel voor licht. In dat geval zou het buiten ons heelal best wel een superlicht kunnen zijn maar kunnen we dat alleen niet waarnemen.
Verder zou het ook zo kunnen zijn dat de big bang een uit het evenwicht gebracht niets was waarbij het de ene keer materie voortbrengt, en een willekeurige andere keer antimaterie is. Daar zou dan zwarte gaten mee verklaard kunnen worden die overblijfselen kunnen zijn van een voorgaande big bang die uit anitmarie bestond.
Ik hoop dat ik niet doordraaf, maar hier dus mijn mening....