Geplaatst op 14-4-2007 om 22:07
1/3e is een getal dat gebouwd is uit oneindig veel 3 en achter de komma.
dit komt omdat 1/3e nooit gelijk zal zijn aan 0,333 (en dan oneindig veel nullen), maar 1/3e is gelijk aan 0,333333 met oneindig vaak die 3.
zoals je ziet schrijf ik een derde ook als 1/3 (een gedeeld door 3). 1/3e is dus in principe eenrekensommetje dat je opschrijft.
als jij bijvoorbeeld 100 deelt door 3.
Dan heb je 3 maal 30 en nog 10 over.
die 10 moet je ook weer opdelen door 3. dus hou je 3 maal 3 en 1 over.
30+3=33
nu zitten we nog met die 1
als we die 1 weer delen door 3 houden we dus 3 maal 0,3 over en 1 maal 0,1
en zo kan je dus oneindig doorgaan omdat je altijd met die 0,1 blijft zitten die je door 3 moet delen. Dit komt alleen nooit uit in ons getallenstelsel en dus kan je tot in het oneindige die 1 blijven delen door 0,3. of 0,1 / 3 is 3 maal 0,03 + 0,01
hoe dan ook die 1 blijft staan.
men schrijft dus uit gemak 1/3 omdat je dan het sommetje hebt in plaats van een antwoord dat je kan lezen als een 3 tot in het oneindige of een 3 die niet doorgaat tot in het oneindige.
Eigenlijk is het dus meer een soort afspraak die je kan afleiden uit de wiskundige regeltjes. en ik ben geen wiskunde leraar maar ik heb het geprobeerd uit te leggen..... misschien dat iemand het beter kan als het niet duidelijk is.
en er bestaan geen domme vragen....
Maar alleen domme antwoorden. En daar kan je beter wel naar vragen als dat je ze starks niet weet.