Geplaatst op 9-8-2004 om 19:34
als ik met NL iets moet schrijven, denk ik puur (onbewust-)associatief, maar het klopt altijd, ik heb verschillende manieren van associatief 'denken' (tussen aanhalingstekens want t is niet echt bewust), op versch. niveaus zegmaar. ik begin dan bewust op 1 manier en niveau, en hetvervolg vanaf dit startpunt gaat allemaal vanzelf en onbewust. geloof ik.
echter ik denk nooit in kleuren,
maar in lijnen enzo, van vormen, die allemaal verbindingen en overlappingen hebben met elkaar. zoals mn huidige avatar zegmaar (wel iets complexer dan en met vormen). de objecten, de vormen in zo'n stelsel van iets, hebben bij mij allemaal een procentuele waarde want niks is 100% waar vind ik.
ik denk ook wel vaak in woorden maar dan zijn de woorden in een zin ook objecten (vormen) met een procentuele waarde (die procentuele waarde is dan ook weer gevisualiseerd). de procentuele waarde hangt af van de intensiteit van het woord, ik bedoel als je zegt "ik ben gelukkig" ben je nooit 100% "gelukkig" en je hebt het nooit over ALLES van "ik". de intensiteit hangt dan ook af van alle delen waaruit het woord is opgebouwd. dus ik vind ook, dat je een woord dus kunt beschouwen als zo'n punt in een x-y stelsel, of xyz-stelsel aangezien er altijd wel 2 of 3 delen zijn waaruit het woord is opgebouwd (eigenlijk wel meer maar dan wordt het voor mij te ingewikkeld) bijv. 'geluk', als iemand zegt 'ik ben gelukkig' is dat bij die persoon op dat moment wellicht de oorzaak van 1) een net gebeurde positieve situatie 2) een algemeen, over de lange termijn bekeken positief leven 3) bepaalde hoeveelheid endorfine die altijd al sinds de geboorte door het lichaam wordt aangemaakt.
maar het probleem is het aantal mogenlijkheden: is bijv. je hele 'ik' in een bepaalde mate gelukkig |of| zijn bepaalde delen van het 'ik' gelukkig? bij mezelf weet ik natuurlijk wel wat ik bedoel maar als andere mensen het zeggen/schrijven vind ik dat er teveel mogenlijkheden zijn en daarom beschouw ik taal slechts als een vage benadering van de dingen... wat in het echt is alles te complex.
Branwen ik vind dat ook van woorden en cijfers

behalve dan dat met de geslachten