Geplaatst op 7-7-2004 om 12:50
ik denk dat mensen net zoveel gevoel hebben als dieren. mensen handelen ook vanuit gevoel, maar complexer, ingewikkelder, op langere termijn, etc.
als een kat (geen huisdier, maar lynx ofzo) honger heeft gaat hij naar buiten en probeert een muis te vangen. stel dat de dag ervoor opeens overal dode hamsters lagen in dat woud waar die kat woont. twee dagen ervoor waren ook al alle cavia's uitgestorven. (ja, het is een druk woud.) dat boeide die kat dus niet, want die kat eet muizen. die kat komt niet op het idee: 'laat ik vandaag een muizenverzameling aan gaan leggen want alhoewel muizen normaal gesproken nooit in 1 keer uitsterven, doen hamsters en cavias dat ook niet en die waren ook opeens in 1 dag dood, straks gebeurt hetzelfde met de muizen, want dat zijn tenslotte beesten van het zelfde formaat en met veel dezelfd ekenmerken'. die kat gaat gewoon door met zn leven en komt er pas op het moment zelf achter: 'shit de muizen zijn opeens dood. wat raar.'
een mens die tenslotte ook behoefte heeft aan eten zal de situatie hiervoor wel kunnen doorgronden en daarom verstandiger omgaan met behoeftes. waarom hebben mensen bijvoorbeeld een baan? als je alle oorzaken&gevolgen natrekt kom je uiteindelijk ook uit bij het feit dat een baan in de ingewikkelde geciviliseerde samenleving domweg een garantie is voor bevrediging van primaire behoeftes.
imaginatie & creativiteit hebben dieren volgens mij ook niet. dit zijn van die eigenschappen waartoe je niemand kunt dwingen, die, hoe intelligent je ook bent, uit jezelf moeten komen. en bij dieren komt dat er niet uit. (geloof ik, heb geen bewijs)