Geplaatst op 11-5-2004 om 22:01
Ik denk niet dat dat ons mens maakt.
Er is iets anders, wat ons mens maakt. Jeanine, jij bent toch Christelijk?
Als je het hebt over het verschil tussen mens en dier, dan staat er in de Bijbel aangegeven dat de mens geschapen is naar Gods evenbeeld. Ik denk persoonlijk niet dat dat fysiek bedoelt is. Ik weet dat wel zeker eigenlijk, maar laten we dat alsjeblieft niet ter discussie stellen. Wat wordt er dan bedoeld? Dat deel dat ons tot mens maakt. En mijns inziens is dat niet de ego

. Wat wel? Iets wat men ook wel ziel noemt.
Ik ben het eens met Heraclitus.
Voor degenen die echt een freak zijn qua filosofen en weetjes, kan ik een boek aanbevelen: Diogenes La?rtius. (Vooral als je ook van grieks houdt, en van droge opsommingen die door droogheid zeer grappig worden.) Zeer leuke dingen vallen er in te lezen. Voorbeelden: (en dit alles tussendoor he)
Epimenides (uit Kreta, Cnossus)
Hij ging op zoek naar een schaap, en ging even slapen in en grot en werd zevenenvijftig jaar later pas wakker.
Hij werd 154, 157 of 299 jaar oud.
Myson (uit Chen, in Laconi?):
Eens zag iemand hem in Sparta in alle eenzaamheid lachen, toen die plotseling op hem afkwam en vroeg waarom hij lachte, terwijl niemand aanwezig was, antwoordde hij: ?Juist daarom?.
Hij zei altijd dat hij de zaken niet onderzocht met behulp van argumenten, maar argumenten met behulp van feiten; de feiten dankten immers hun bestaan niet aan de argumenten, maar de argumenten aan de feiten.
Anacharsis de Scyth (van Scythi?):
Hij was openhartig en vandaar het spreekwoord: spreken als een Scyth.
Hij beweerde dat de olijf waanzin veroorzaakte, omdat de atleten zich daarmee insmeerden en dan als gekken tegen elkaar in gingen. Op de vraag welke boten het veiligst waren antwoordde hij: ?Die op het droge liggen?.
En dan als klap op de oude vuurpijl:
Cleobulus (Lindi?r):
Een raadsel van hem. E?n is de vader, twaalf de zoons, en voor een ieder dertig maal twee jonge dochters, van uiterlijk dubbel, dertig wit om te zien, dertig zwart en donker. Onsterfelijk zijn ze, maar allen zullen voorzeker ook sterven. Het antwoord is: ...
Wie het antwoord weet, die weet het