Geplaatst op 12-5-2004 om 19:02
Hmm, lord, wil ik niet op in gaan. Oftewel: niet mee eens, maar geen argumenten.
Aan die kalkoenen-schopperd: (Sorry, maar wil er tenminste eenmaal iets van zeggen, rare rare naam, tenminste, als je het zonder context ziet, of moeten we doordenken en the turkey als symbool van America beschouwen, kan ook natuurlijk. Maar dat erg tussendoor)
Ik wil best reageren, als het aan de volgende eisen voldoet. (Zozo, veeleisend?, jazeker!)
Stel een vragenlijst op, ik kies wel wat vragen die ik kan beantwoorden, niet via hier, maar via een persoonlijk berichtje je email geven, de vragenlijst hier poneren.
Wat bedoel ik met vragenlijst, en waarom vraag ik erom? (Ik hou van argumenten, dat zie je wel.)
Ik heb geen flauw benul welk ascept van hoogbegaafdheid je wilt weten, wat voor ervaringen. Vandaar hieronder een aantal vragen die je misschien op een idee kunnen zetten, aub niet allemaal overnemen, want niemand zal dan alles beantwoorden, is veels te omvangrijk, er dient wel rekening gehouden te worden met de doelgroep.
1. Had je veel vrienden op de basisschool? (dit "op de basisschool" mag je overal bij denken)
2. Wat is er mis gegaan vanwege je hb-heid?
3. Had je moeite met het maken van contact met leeftijdsgenoten?
4. Hoe dachten de leeraren over je?
5. Hoe dachten de mede-leerlingen over je?
6. Wat werd er aan hb-heid gedaan op je school?
7. Wat heb je gemist, qua leren, qua contact, qua begeleiding?
8. Wat is je meest negatieve ervaring, met betrekking ook op hb-heid, tijdens je basisschool-opleiding?
9. Wat is je meest positieve .. etc ...?
10. Ben je gepest, waarom, hoe, door wie (omschrijving personen), hoe ervaarde je dat, hoe ging je er mee om, wat had er anders moeten zijn in begeleiding, komt het door je hb-heid, komt het doordat je wist van hb-heid en de 'rest' ook, of doordat juist niemand het wist? (etc.)
11. Waarin kwam het hb zijn tot uiting qua schoolse/cognitieve zaken?
12. Waarin kwam het hb zijn tot uiting qua contact/sociale zaken?
13. Aan welke persoon heb je het meeste gehad tijdens ..., aan wie het minste?
En zo zou ik nog wel tijden door kunnen gaan, maar dat mag jij doen

Ik neem aan dat het jou gaat om de begeleiding van leerkrachten tov hoogbegaafdheid, maar dat wil ik niet aannemen, omdat ik niet van aannames houd, vandaar deze vragenlijst, om te inventariseren waar je interesse en vraag naar uit gaat.
Gegroet.