Geplaatst op 4-2-2012 om 10:48
Wat waren jouw 'vreemde' interesses als kind/tiener?
Er was 1 boek dat ik elke keer opnieuw uitleende in de bib: over de schilderijen van Edgar Degas. Ik vond het altijd leuk om na te denken over kunst, en was vooral gefascineerd door impressionistische schilderijen en hedendaagse kunst (omdat het zo abstract is en je er echt bij moet nadenken).
Muziek was (en is nog steeds) mijn grootste obsessie. Ik las biografieën van klassieke componisten alsof het romans waren. En ik wilde altijd de geschiedenis achter een muziekstuk dat ik hoorde weten.
Ik heb ooit een spreekbeurt over de klarinet gedaan in de lagere school en ben toen echt de hele geschiedenis gaan opzoeken en verschillende bronnen gaan vergelijken. En dan kwamen klasgenootjes af met foto's van hun huisdier, welk ras het was, en waarom ze hem leuk vonden. Één jongen vertelde over de landing van Normandië, omdat hij daar een film over gezien had. Dat vond ik toen echt interessant; en kijk, 12 jaar later herinner ik het mij nog steeds.
Geschiedenis was nog zo een van mijn interesses. Ik had het handboek altijd al uitgelezen voordat de lessen begonnen. En astronomie (astrologie trouwens ook).
Wetenschap was anders voor mij nooit echt een passie. Is dat misschien iets typisch voor jongens?
En zijn jullie het met me eens als ik vaststel dat het tegenwoordig door het internet veel makkelijker is opzoeking te doen over dingen die je interesseren? Ik vermoed dat hier veel leden jonger zijn dan mij. Kunnen jullie je herinneren dat jullie als kind al toegang tot internet hadden en dat ook gebruikten? Ik was al 15 toen we internet in huis kregen (dat was de eerste jaren zelfs nog over de telefoonverbinding, dus echt veel mocht ik het niet gebruiken) en als ik zie hoeveel ik er nu gebruik van maak en dingen bijleer, vind ik het jammer dat ik vroeger beperkt was tot mijn 6 boeken van de bib.
Even de vragen op een rijtje zetten:
Wat waren jouw 'vreemde' interesses als kind/tiener?
Zijn vooral jongens geïnteresseerd in wetenschap?
Had jij al op jonge leeftijd toegang tot internet?
Gebruik jij internet als een makkelijke of snelle bron van informatie?