Geplaatst op 7-1-2012 om 03:32
Je kan ook via propedeuse biologie en medisch laboratorium onderzoek doorstromen naar 1e jaar biofarmaceutische wetenschappen, of de route die ik heb genomen, eerst t HBO afronden en vervolgens direct in t mastertraject instromen, je bent niet persee gebonden aan het VWO. In alle gevallen kost het je evenveel tijd. Tenzij er geen directe mogelijkheid is voor je om van HAVO over te stappen op VWO na t 3e jaar, dan kost het je 2 jaar omdat je VWO 5 en 6 nog moet doen na HAVO 5, in dat geval is het traject via HBO eerder aan te raden. In principe heb je natuurkunde scheikunde en biologie nodig voor de toelating met tenminste een 6 voor elk vak, maar in de praktijk boeit dat niet heel veel, wiskunde krijg je opnieuw aangeleerd in het 1e jaar, aangezien die echt van verwaarloosbare kwaliteit is op de middelbare school. Biologie is niet heel belangrijk aangezien het moleculaire aspect meer van toepassing is bij die studie en dat krijg je op HAVO/VWO toch niet in die mate dat het van belang is. Scheikunde is wel wat meer van belang dat je dat goed beheerst, maar ook daar geld voor dat dit in de eerste 6 maanden als een soort snelcursus in het propedeuse jaar gegeven word (mag ik ook gaan doen over een maandje, 1e/2e jaars farmarcie studenten leren rekenen en experimenteren, yay!

) Qua profiel maakt het dus niet zo uit of je N&G of N&T doet (als deze profielen nu nog van toepassing zijn, is alweer even geleden dat ik t gedaan heb) zolang wis schei en natuurkunde er maar in voorkomen.
En als je je echt wilt voorbereiden op de studie dan laat je het wiskundige gedeelte rusten en volg je gewoon wat je nu toch al krijgt, maar ter verdieping ga je de statistiek in, welke statistische tests zijn van toepassing om significatie bij een bepaald experiment te bepalen en wat zegt een dergelijke p-waarde of CI, en in hoeverre is de steekproef representatief voor een populatie. Dat zijn dingen die veelvuldig gaan terugkomen bij experimenten en de publicaties die er uit voorkomen.