Geplaatst op 30-11-2011 om 14:01
Quote van TR:
Je hebt wel gelijk, het hangt er idd vanaf waar je de norm legt.
Ik ging er vanuit om dus het gemiddelde en daarrond als dé norm te zien (omdat dit het vaakst voorkomt/ookwel omdat het in 't algemeen aangenomen is als norm (omdat dit dus het vaakst voorkomt wrs?
)), maar dit hoeft niet per sé de norm te zijn.
Inderdaad. Wat het meeste voorkomt, wat het meeste aanhang heeft, wordt meestal als normaal gezien, maar de normen (wat normaal is) verschillen per cultuur, per groep etc. Die groepen hoeven niet groot te zijn om hun eigen normen te hebben.
Quote van TR:
Iets begrijpen en raar vinden, gewoon omdat het zo ongewoon is, afwijkt/vreemd is/zonderling is/excentriek/anders is ofzo, 'k kom er niet of dat gaat, trouwens dit is mss voor iedereen wel anders verband houdende met wat voor begrip je als persoon aan het woord 'raar' plakt.
Iets begrijpen en tóch raar vinden gaat inderdaad niet samen. Bij volledig begrip van een handeling is deze niet meer raar. Hij is logisch verklaard. Dat neemt niet weg dat de handeling kan berusten op verkeerde gedachtegangen, een verkeerde kennis van zaken of een verkeerd begrip op zich. Handelingen kunnen daarom ziek, gek, absurd of dom zijn. Raar zijn ze niet meer.
Quote van TR:
Dat iets begrijpen 'r voor gaat zorgen dat je het juist niet meer raar gaat vinden, gaat in ieder geval wel op.
Inderdaad
Quote van TR:
Wat je zegt over je psychologisch getest... zo iets als muzikale 'intelligentie' kan je ook niet meten, talent/intelligentie voor tekenen is ook weer zo iets vind ik, net als creativiteit. Wel inschatten, maar niet meten.
Muzikaliteit meten is moeilijk maar ik zie het niet als onmogelijk. Het is wel iets dat nog niet kan in dit tijdperk. Wanneer de technologie zover is, zou er waarschijnlijk een flinke doorbraak zijn gemaakt in kunstmatige intelligentie. Ook zijn er geniale mensen voor nodig die muzikale structuur op juiste manier kunnen koppelen aan emotie. Vragen zoals wat interessant is, rijk aan toon, complex of juist simpel, komen aan bod. Maar ik richt me niet zozeer op metingen, maar op een vorm daarvan: evaluatie.
Het is maar de vraag in hoeverre iets goed geevalueerd kan worden. Daarvoor is de juiste kennis en het juiste begrip voor nodig. Ik wil kijken hoe mijn muziek geevalueerd zal worden. Als ze zeggen dat ze dat niet kunnen, dan is het maar de vraag of ze me mogen beoordelen vanuit een simpele "zinnen aanvul test". Ik moest neerzetten wat er in mijn hoofd te binnenschiet, en dat zijn meestal gewoon "sleutelwoorden" bij mij. Als iemand bijvoorbeeld zegt dat iets praktisch moet zijn. Dat is maar 1 woord, maar er kunnen boeken over volgeschreven worden.
Een ander iets is wel of het maar de vraag is of deze psychologen mij muziek zullen verstaan. Het is klassiek in het verlengde van componisten zoals Beethoven, Chopin, Mozart, Wagner, noem maar op. Als ze klassieke muziek sowieso niet waarderen dan pakt de evaluatie natuurlijk negatief uit voor mijn muziekstuk. Ik ga er ook niet vanuit dat ze alle nuances e.d. kunnen pakken, maar een gemiddeld persoon kan volgens mij wel zeggen of iets goed klinkt, wat het mogelijk caliber is e.d.
Muzikaliteit is inderdaad niet in absolute zin te meten, en het IQ getal van een componist bijv. is aan de hand van een schatting. Van de grootste componisten wordt gezegd dat het rond de 165 is.
Maar goed. Misschien dat ik er beter aan doe, om het rapport zelf aan te pakken. Maar ik kan het ook links laten liggen. Niet zo interessant maar waar ik mee zit is een klein probleem, weliswaar 1 waar veel mensen mee te maken krijgen, of zullen krijgen: Kortzichtigheid.
Quote van TR:
Andere zaken (die makkelijker te meten zijn zoals logisch inzicht) meten is eigenlijk ook wel een echt moeilijke kwestie. Psychologie is wel een heel interessante wetenschap, maar algemene (voor iedereen geldende) regeltjes heeft het niet als je 't mij vraagt, (toch niet in alle psychologische kwesties).
Sommige IQ tests doen het best goed, maar het blijven simpele dingen, en zijn niet altijd waterdicht. De proeftest van Mensa bevat bijv. bevat 1 probleem die op 2 manieren beantwoord kan worden. Alleen 1 ervan is 'juist'.
Psyhologie, of psychologica (met nadruk op "logica"

lijkt me ook uitermate interessant. De regels, tja, iemand heeft ze ooit verzonnen. Als die regels zorgen voor een vertekend beeld van iemands psyche, dan moeten de regels gewoon veranderd worden. Het niveau waarop psychologie beoefend wordt is volgens mij gewoon veel te laag. Het behoort een vak te zijn voor mensen met zowel een hoog IQ als een hoog EQ, maar bovenal voor mensen met een flinke dosis gezond verstand. Mensen die zich snel kunnen aanpassen aan nieuwe gedachtegangen, deze kunnen begrijpen, en buiten de aanvaarde kennis/begrip/normen kunnen nadenken, om tot betere kennis en begrip te komen. Als het op niveau is, is het een bijzonder interessant vak. Als hoogbegaafde zou ik dan voornamelijk het syndroom van Asperger aanpakken.
Quote van TR:
Ik mis de link wanneer je begint over het expertise-verschil tussen leeks en experts.
Het komt erop neer dat het de experts zijn die kennis van zaken hebben en niet de leken. In diezelfde trant kunnen hoogbegaafden een beter oordeel geven over zichzelf dan niet-hoogbegaafden. Dit allemaal uiteraard in absolute zin. Mijn vergelijking steunt op de volgende definitie van leek: iem. die van een bepaald vak geen verstand heeft => buitenstaander
Er zijn uiteraard leken die meer kennis en begrip hebben dan de experts zelf, maar dat is een andere definitie: iem. die niet hetzelfde vak beoefent. Zo staat hij trouwens niet in mijn woordenboek.
Het is maar de vraag of dat absoluut wel klopt dat "niet-hoogbegaafden geen juist oordeel kunnen vormen van hoogbegaafden". Maar simpel gezegd, zou ik zelf geen correct oordeel kunnen vellen over mensen die buiten mijn begripsveld en kennisveld liggen.